KLM en Easyjet dringen aan op nieuwe vliegtuigen

15 December 2009, de eerste vlucht van de Boeing 787 Dreamliner. Foto AP Beeld AFP

DELFT - KLM en EasyJet vinden dat de ontwikkeling van nieuwe typen vliegtuigen te langzaam gaat. De maatschappijen willen dat haast wordt gemaakt met schonere, zuinigere en stillere toestellen. Bij zowel Airbus als Boeing is juist sprake van jarenlange vertragingen.

Onder druk van de crisis, de milieulobby en wellicht een verdubbeling van de kerosineprijzen, stellen de luchtvaartmaatschappijen steeds hogere eisen aan de toestellen, zo bleek vrijdag tijdens een symposium van de TU Delft. ''We hebben al een heel jonge vloot en na volgend jaar zomer alleen nog moderne Airbussen. De CO2 uitstoot is daarmee dan al 27 procent lager. De laatste tientallen jaren is al veel bereikt in de luchtvaart, maar de politiek wil meer. De industrie reageert echter traag'', oordeelt directielid Cor Vrieswijk van EasyJet. ''Wij willen een nieuw type vliegtuig, met ook totaal andere motoren, maar Airbus kan daar pas tussen 2020 en 2025 mee komen. Dat terwijl een nieuwe generatie toestellen hard nodig is.''

Veel beloften
Ook voor Air France-KLM gaat het niet hard genoeg. ''We zijn tot 2020 nog bezig de Europese vloot te vervangen. Maar ook de Boeing 747, de MD11 en de Airbus A330 moeten op termijn weg. Een goede vervanger hebben we nog niet. Boeing heeft nu eindelijk de Dreamliner in de lucht gekregen, maar wij hebben alleen interesse in de versie 787-900 voor langere afstanden en met ruim 270 stoelen. Maar wanneer dat type op de markt komt en wat die precies presteert, is nog niet bekend. Ook Airbus is met een vergelijkbaar compleet nieuw toestel bezig, de A350, maar ook daarvan is dat niet bekend. De fabrikanten beloven veel, maar wij willen dat eerst zien voor we orders plaatsen'', verklaart KLM-directeur Ype de Haan de afwachtende houding.

Boeing-topman Jan Närlinge begrijpt de haast wel, maar wijst er tevens op dat de ontwikkeling van een totaal nieuw vliegtuig zoals de Dreamliner en de 747-8 erg veel geld en tijd kost. Vorig jaar is een recordaantal vliegtuigen afgeleverd, maar die winst is vrijwel geheel verdampt door de tegenvallers bij de ontwikkeling van de nieuwe toestellen. ''We zullen de productie van de Dreamliner de komende tien jaar fors opvoeren om de kosten eruit te halen. Tevens staan we dit jaar voor het dilemma of we onze 737 nog weer een keer gaan verbeteren of dat we daarvoor in de plaats ook een totaal nieuw vliegtuig gaan ontwikkelen.'' (FRANS VAN DEN BERG)

Een model van de Airbus A350. Foto EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden