KLM draait schrappen extra bemanningslid terug

KLM gaat de gewraakte maatregel waarbij op 40 procent van haar intercontinentale vluchten met een bemanningslid minder wordt gevlogen, tussen juli en november weer terugdraaien.

Cabinepersoneel krijgt een loonsverhoging van 3,4 procent, de eerste in vijf jaar. Beeld anp

Cabinepersoneel krijgt daarnaast een loonsverhoging van 3,4 procent, de eerste in vijf jaar. Dat is vrijdagnacht afgesproken met de grootste vakbond van cabinepersoneel, VNC. Die legt het akkoord donderdag 11 januari met een positief advies voor aan haar leden.

Dat KLM tot nu weigerde de ingreep, waarmee de maatschappij jaarlijks 18 miljoen euro bespaart, terug te draaien, was voor de rivaliserende bond FNV Cabine de reden om voor aanstaande maandag een staking uit te roepen.

"Het is duidelijk dat onze stakingsoproep flink wat druk op de ketel heeft gezet," zegt bestuurder Birte Nelen van FNV. "De cao is al sinds april 2016 verlopen en nu is KLM opeens wel bereid om een akkoord te sluiten."

26 passagiers
Naast het terugdraaien van de cabinemaatregel, ziet de maatschappij in het cao-akkoord ook af van het voorstel om op lange vluchten met nog maar één leidinggevende te gaan vliegen. Wel krijgt de purser, de nummer twee aan boord, er taken bij in economy class.

Waar stewards en stewardessen in het vervolg maximaal 52 passagiers onder hun hoede krijgen (nu soms bijna 60) gaat de purser 26 passagiers bedienen. Tot nu was de functie vrijgesteld van bediening, zodat de purser kon bijspringen. Wel wordt de bediening in economy aangepast, zodat de werkdruk lager wordt. Wat dat betekent voor de passagiers is onduidelijk.

Bezuinigingsdoelen
Hoe KLM met de toezeggingen die vrijdagnacht zijn gedaan haar bezuinigingsdoelen zal halen, is niet duidelijk. De maatschappij wil nog niet inhoudelijk op het akkoord ingaan, tot dit definitief is goedgekeurd. Met kostenbesparingen wil KLM geld vrijspelen voor investeringen, onder meer in vloot en personeel.

Doordat de werkwijze aan boord hoe dan ook verandert, gaan de personeelskosten in de cabine sowieso omlaag. Zo gaat op alle intercontinentale vluchten (op die met de Boeing 747 Combi en de Airbus A330-200 na) het aantal cabineleden eentje omlaag, omdat diens taken in economy door de purser worden overgenomen.

Wel is ook afgesproken dat op alle Europese vluchten van KLM standaard vier cabineleden zullen werken. Nu waren dat in de 'kleinste' toestellen met 142 passagiers vaak drie medewerkers. De cao geldt niet voor dochter KLM Cityhopper dat met toestellen tot 100 inzittenden vliegt, maar daar staan onderhandelingen in pauzestand in afwachting van het resultaat bij het moederbedrijf.

Geld tegoed
Het cao-akkoord, dat loopt van 1 januari 2016 tot 1 juli 2019 betekent dat de cabinebemanning nog geld tegoed heeft: over de eerste elf maanden van 2016 1 procent loonsverhoging, vanaf 1 november nog eens 1,5 procent. Februari 2019 volgt dan nog eens een procent. Ook komt er met terugwerkende kracht een hogere winstdeling.

Daarnaast komt er ook voor cabinebemanning een vrijwillige vertrekregeling en een aangepaste pensioenregeling. Wie tot tien jaar voor het pensioen korter gaat werken, behoudt de oorspronkelijke pensioenopbouw.

Bij de piloten en het grondpersoneel van KLM, gaat nu alweer de volgende cao-ronde van start. Als daarin afspraken worden gemaakt over verdere salarisverhoging, dan kunnen die tussentijds ook in de cabine worden doorgevoerd.

Piloten
De piloten van KLM bereiden inmiddels zelfs acties voor, nu voorbereidend overleg over hun nieuwe cao - die 1 januari afliep - in het slop zit. Struikelblok nu is dat KLM afspraken wil maken voor meerdere jaren, vliegersverbond VNV wil alleen bezuinigingsafspraken voor een periode van een jaar maken, om in die periode definitieve afspraken te maken.

De vliegers leverden in hun vorige driejarige cao al fors in, door meer vlieguren te maken tegen hetzelfde salaris en een verhoging van de pensioenleeftijd te slikken naar 58 jaar. Ze dachten daarvoor in ruil meer zeggenschap bij en een aandelenbelang in moederbedrijf Air France-KLM te krijgen. Beide afspraken zijn volgens VNV niet of onvolledig nagekomen.

De actiedreiging is vooral bedoeld het overleg, dat vorige week is begonnen, onder druk te zetten. Bij zustermaatschappij Air France dreigt donderdag al een pilotenstaking, vanwege een arbeidsconflict.

Ook bij KLM-dochter Transavia rommelt het. Bij Transavia zitten de vliegers nu een jaar zonder lopende cao. Ook bij de KLM-dochter spelen bezuinigingsplannen waarin vliegers bond VNV zich niet kan vinden.

Lees ook: KLM-actievoerders: 'Het is een ren-je-rotshow geworden'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden