Plus

KLM Cityhopper is plat, wendbaar en über-efficiënt

KLM Cityhopper is als organisatie een voorbeeld voor moederbedrijf KLM: plat, wendbaar en über-efficiënt. De vijftig jaar oude regionale maatschappij zal de komende vijf jaar flink groeien.

KLM Cityhopper maakt dagelijks 300 vluchten en is daarmee de tweede maatschappij op Schiphol Beeld KLM Cityhopper

'Pipo'. Geen term die lijkt te passen bij een serieuze luchtvaartmaatschappij. Maar pipo, 'park in, park out', is uiterst serieus. "Als je op een vliegveld landt, zet je het toestel niet met de neus naar de terminal, maar met een draai meteen richting taxibaan," zegt topman Boet Kreiken van KLM Cityhopper.

Zo kan het toestel zelf, zonder hulp, weer wegrijden. "Dat is sneller en het is goedkoper."

Dertig minuten; zo lang mag een Cityhopper binnenkort nog aan de grond staan op elk van de 57 vliegvelden die worden aangedaan. Behalve op de ingewikkelde thuisbasis Schiphol; daar mag het toestel er vijf minuten langer over doen.

Nog efficiënter
"Als je vijf, tien minuten afschaaft van de wachttijd op de grond," zegt Kreiken, "dan levert dat met 46 toestellen opgeteld ruimte op voor een extra vlucht, of meer. Elk vliegtuig maakt bij ons wel acht vluchten per dag. Elke ochtend kijken we hoe het nog efficiënter kan."

'50/20/1' heet het groeiprogramma van de light-versie van KLM. In 2020 wil de maatschappij vijftig vliegtuigen in vloot hebben, 'plus eentje extra als reservetoestel'. Daarvoor moet Cityhopper de benodigde financiële ruimte 'verdienen', door nog efficiënter te werken.

De maatschappij krijgt daarbij een duw in de rug doordat het in rap tempo haar oude Fokkers 70 aan de kant zet in ruil voor zuinigere, onderhoudsvriendelijkere en dus goedkopere Embraers 175+. De derde is net binnen, begin 2018 volgt nummer zeventien. Het zullen er, om de ambitie uit het groeiprogramma waar te maken, nog wat meer worden.

Blauw
Cityhopper is onlosmakelijk verbonden met KLM. Maar met een eigen vloot, eigen personeel en een eigen hoofdkantoor op Schiphol-Oost is het nadrukkelijk een zelfstandige organisatie. Zo blauw als KLM, maar wel op eigen benen.

Kreiken kijkt vanuit dat hoofdkantoor uit over het platform van het 'oude' Schiphol, met de landingsbanen daarachter als decor. "Eén op de ruim vier vliegtuigen die daar vertrekt is van ons, 300 vluchten per dag, 7,2 miljoen passagiers per jaar." Hij heeft bij zijn aanstelling in 2009 zijn bureau maar wat van dat uitzicht vandaan gezet. "Anders kom ik niet aan werken toe."

Pijlsnelle omdraaitijd
Cityhopper vliegt alleen binnen Europa, naar regionale bestemmingen die te klein zijn voor de Boeings 737 van KLM. Dit najaar voegt de maatschappij met Dublin haar 58ste lijndienst toe. Meer zullen volgen: Kreiken laat doorschemeren dat Cityhopper ook op andere 'Britse' en meer Europese bestemmingen zal toevoegen.

"Goed bewaard in een kluis ligt een lijst met dertig tot veertig nieuwe bestemmingen die haalbaar zijn met onze toestellen," zegt Kreiken. "Aan ons om de omstandigheden te scheppen om die routes rendabel te maken."

Zelfstandige cijfers geeft Cityhopper niet, maar de maatschappij heeft volgens Kreiken de afgelopen jaren een positief bedrijfsresultaat gehaald waar KLM momenteel - met succes - probeert haar totale Europese activiteiten uit de rode cijfers te krijgen.

Daarbij wordt door het moederbedrijf nadrukkelijk gekeken naar de efficiencyslagen die proeftuin Cityhopper maakt, zoals die pijlsnelle omdraaitijd op de grond. "Maar het is niet zo dat wij het moederbedrijf lessen leren," zegt Kreiken. "We leren van elkaar, continu."

Slotgracht
Bij Cityhopper zijn verkoop, promotie en netwerkstrategie allemaal in handen van KLM, het vliegtuigonderhoud is uitbesteed. "We doen alleen zelf wat we moeten doen. Wij voeren de regie. Wij hebben de opdracht om wat KLM van ons vraagt zo efficiënt mogelijk uit te voeren." Het aantal medewerkers is sinds 2009 afgenomen van 1500 naar 1270.

Cityhopper voedt het intercontinentale netwerk van de moedermaatschappij en haar achttien partners. "We zijn de eerste en de tweede slotgracht van KLM in Europa. Je probeert een nieuwe bestemming toch makkelijker uit met een kleiner toestel."

"Wij zijn in staat regelmatig naar bestemmingen te vliegen of dat op momenten op de dag te doen die KLM niet rendabel kan bedienen. Of we vullen bestaande vluchten van KLM aan, zoals naar Edinburgh: KLM 's ochtends en 's avonds met een 737, wij tussendoor."

Concurrentie
Door Cityhopper kan KLM zich onderscheiden van de belangrijkste concurrentie. Golfmaatschappijen als Emirates ontberen zo'n regiotak en kunnen daardoor geen fijnmazig netwerk aanbieden zoals dat KLM wel lukt.

En omdat Cityhoppers vooral vol zitten met overstappers, aangevuld met bestemmingsreizigers, is het bedrijf volgens Kreiken ook in staat prijsbrekers als Easyjet te slim af te zijn, die het uitsluitend moeten hebben van bestemmingsverkeer.

NLM

Halverwege de jaren zestig blijkt door de stijgende welvaart en groeiende economie in Nederland de behoefte aan betere binnenlandse verbindingen groot. KLM, dat eind jaren veertig haar onrendabele binnenlandse vluchten heeft opgedoekt, richt daarom in september 1966 NLM op, de Nederlandse Luchtvaart Maatschappij.

Groningen-Schiphol en Maastricht-Schiphol zijn de eerste vluchten, maar er wordt ook direct tussen de regionale vliegvelden gevlogen. Acht jaar na de oprichting komt de eerste buitenlandse bestemming erbij: Eindhoven-Hamburg.

'Cityhopper' wordt in 1978 aan 'NLM' toegevoegd om de maatschappij internationaler te laten aanspreken. In 1991 wordt NLM ingeruild voor KLM, als de maatschappij concurrent Netherlines inlijft.

Dat gebeurt vaker: KLM UK, KLM Alps en KLM Exel worden in de jaren negentig opgeslokt door Cityhopper. Als KLM-partners Braathens en Eurowings het laten afweten, neemt Cityhopper hun diensten naar respectievelijk Scandinavië en Duitsland over.

KLM Cityhopper groeit daarmee uit tot de top drie van regionale luchtvaartmaatschappijen in Europa.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden