KLM Cargo zet vol in op vervoer webwinkelpaketten

KLM gaat in het kofferruim van haar Europese passagiersvliegtuigen pakketjes voor webwinkels vervoeren. Daarvoor investeert het fors op Schiphol. Het is één van de maatregelen waarmee Air France-KLM Cargo op weg gaat naar herstel.

KLM Cargo gaat veel meer vracht vervoeren in het bagageruim van passagiersvliegtuigen, vooral pakketten voor webwinkels. Beeld Natascha Libbert

Dat zegt Marcel de Nooijer, de nieuwe topman van Air France-KLM Cargo zaterdag in Het Parool.

De maatschappij is daarvoor, samen met het Rotterdamse Parcel international en Schiphol verzendbedrijf 12Send gestart.
KLM doet alleen vervoer en afhandeling en werkt voor de contacten met webshops en consumenten samen met het Rotterdamse Parcel International. "Zij kennen die markt."

"E-commerce is een enorme groeimarkt," zegt De Nooijer. "We al sterk aanwezig in het vervoer tussen europa en Azië. Alleen werden die pakketten vervolgens in Europa vaak door anderen verder vervoerd."

De maatschappij gaat nu de vrachtruimte in zijn Europese vloot veel vaker inzetten, zowel in de Boeings 737 van KLM als de Embraers van KLM Cityhopper. "Die toestellen vliegen naar plekken waar veel mensen wonen, plekken dus waar al die pakketten heen moeten."

Pakketbezorgers
KLM Cargo wil met niet zozeer de concurrentiestrijd met pakjesbezorgers als PostNL, UPS of DHL aan. "Die hebben hun eigen markt en hun eigen werkwijze. Daardoor zijn ze ook duurder. Maar pakketbezorging groeit door de populariteit van webwinkelen enorm en ik wil een stuk van die taart."

Om de pakettenstroom in betere banen te leiden, doet KLM momenteel een miljoeneninvestering in de bouw van een nieuw sorteersysteem Vrachtgebouw 1 op Schiphol Centrum. Die gaat de pakettenstroom van en naar de intercontinentale vrachtruimte razendsnel verwerken.

De pakjes die met Europese vliegtuigen meegaan, worden vervolgens via het bagesysteem van Schiphol, waarmee ook de koffers van passaggiers worden verwerkt, naar de toestellen gesluisd. "We willen zo min mogelijk handjes aan een vliegtuig, dat kan alleen maar vertraging opleveren. Die bagageband is er al voor de koffers, daar kunnen wij op meeliften."

Door het vrachtruim te vullen, vergroot KLM Cargo ook meteen het rendement van de Europavluchten van de moedermaatschappij, waardoor KLMj sneller kan groeien en sneller meer bestemmingen kan toevoegen. KLM is al bezig met een groeispurt in Europa; de afgelopen twee jaar kwamen er negen nieuwe bestemmingen bij, komend jaar nog eens tenminste vijf.

Marcel de Nooijer, de nieuwe topman van Air France-KLM Cargo Beeld AFKL CArgo
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden