KLM blijft harder groeien dan Air France

Opnieuw heeft KLM het veel grotere Air France de oren gewassen. In de eerste helft van dit jaar steeg het bruto resultaat bij de Nederlandse maatschappij 94 miljoen tot 201 miljoen euro. Bij Air France was de groei half zo groot en kwam het bedrijfsresultaat op 61 miljoen uit.

null Beeld anp
Beeld anp

Dat KLM al twee jaar veel sneller groeit dan Air France heeft in Frankrijk, in delen van het concern en bij vakbonden tot scheve ogen. Air France gaat nu investeren in een nieuwe dochtermaatschappij Joon, die voor de groei moet zorgen.

KLM zorgt, door strikte bezuinigingen en reorganisaties zelf voor dusdanige kostenbesparingen dat het zelf kan investeren in groei, onder meer van het aantal bestemmingen, vliegtuigen en personeel.

Gunstige voorwaarden
Vorige week nog haalde de maatschappij 250 miljoen euro op bij de Europese Investeringsbank (EIB) voor de financiering van nieuwe toestellen voor haar Europese vloot, de eerste keer ooit dat de Europabank vliegtuigen financierde. Voor KLM, dat acht jaar aan de deal heeft gewerkt, betekent dat zeer gunstige voorwaarden. De maatschappij kan nu haar hele Europavloot in eigendom nemen.

Wel heeft Air France, na jaren vakbondsverzet, nu zowel met haar piloten als cabinebemanning overeenstemming over ingrepen, Joon en arbeidsvoorwaarden gesloten.

47 miljoen passagiers
KLM, Air France en hun dochtermaatschappijen vervoerden in het eerste halfjaar ruim 47 miljoen passagiers, 6,5 procent meer dan in de eerste helft van 2016, terwijl de capaciteit 2,6 procent steeg, wat betekent dat de vliegtuigen voller zaten. De groep heeft al meer boekingen binnen voor de komende vier maanden, dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Bij Transavia groeide het aantal passagiers met 20 procent naar 6,8 miljoen, maar dat was vooral te danken aan de inzet van meer vliegtuigen. De maatschappij maakte nog wel verlies: 43 miljoen euro, geheel voor rekening van de Franse tak.

Het concern boekte het eerste halfjaar weer zwarte cijfers, een winst van 152 miljoen euro, waar het een jaar eerder nog 109 miljoen verloor. De omzet bij Air France-KLM steeg ruim 4 procent naar 12,3 miljard euro. Door verdere bezuinigingen verwacht Air France-KLM 1,5 procent kosten te besparen. De schuld van de groep is voor het eerst onder de 3 miljard euro gezakt.

Lees ook: Air France-KLM neemt belang in Virgin Atlantic

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden