Klinkers of asfalt op de Weesperzijde? 'Er ís geen keuze'

Op de Weesperzijde worden bewoners en gebruikers opgeroepen mee te denken over de herinrichting van de straat. Willen ze asfalt of klinkers?

Op meer plekken in de stad botsen 'stammen' over de beste ondergrond van fietspaden Beeld Getty Images

Op meer plekken in de stad botsen 'stammen' over de beste ondergrond van fietspaden.

De kasseienstrook op de Dam is natuurlijk de beruchtste: verstandige fietsers zorgen dat alle bouten en moeren stevig zijn aangedraaid voordat ze hier de klinkerstrook oprijden. En dan nog rammel je op de 93 meter keitjes behoorlijk uit elkaar. Het fietst voor geen meter, maar het is, het moet gezegd, een genot voor het oog.

Het andere uiterste: de Sarphatistraat. Zijdezacht asfalt, hobbelvrij én autoluw. Alsof je altijd wind mee hebt, zo trap je heen en weer tussen het Alexander- en het Weesperplein.

Het is een fietsstraat en het tapijtje werkt mee: zó bedien je de comfortfietser. Tegelijk: het ziet er best saai uit, zo nieuw en geschiedenisloos. Functionéél!

Man tegen man
Klinkers of asfalt? Het is een strijd die al jaren woedt in de stad. Verkeerskundigen weten het wel: die hebben een voorliefde voor asfalt, omdat fietsers een voorliefde hebben voor glad en ongerept.

Maar herinrichters willen juist sfeer en een ondergrond die ook esthetisch zo goed mogelijk aansluit bij de rest van het maaiveld dat de historische stad toch ook zo nadrukkelijk te bieden heeft.

Het man-tegen-mangevecht speelt zich af op wisselende fronten, de strijd laait op en dooft weer uit. De tegenstand is soms louter ritueel, dan weer fel en verbeten.

De meest recente vijandelijkheden, de plek waar de troepen zich in de loopgraven hebben verschanst, bevindt zich deze zomer langs de Amstel, op de Weesperzijde.

Het is een fijne, brede boulevard. Als die woonboten niet zo in de weg lagen, had je het water over een afstand van haast een kilometer al fietsend kunnen bewonderen. De Weesperzijde is een échte fietsstraat, hoewel auto's er ook hun rechten hebben.

'Rammelstrook'
Hier wil stadsdeel Oost de komende herinrichting aangrijpen om in elk geval de mogelijkheid te onderzoeken de straat uit te rusten met klinkers.

Hoewel asfalt de voorkeur heeft van het dagelijks bestuur, valt er volgens het bestuur ook iets te zeggen voor straatklinkers, omdat die 'passen bij het historische karakter'. Het voorlopig ontwerp bevat dan ook al klinkers.

En dus werden bewoners en weggebruikers opgeroepen mee te denken over de herinrichting. Het was de lont in het kruitvat. De Fietsersbond is fanatiek tegenstander van 'zo'n rammelstrook' en heeft de hakken stevig in het zand gezet.

Jeroen Verhoef van de bond heeft er geen goed woord voor over. "Ze proberen het gewoon. Terwijl de afspraken duidelijk zijn: als in een straat veel wordt gefietst, wordt asfalt gelegd. Alleen in de binnenstad, in Unescogebied, mogen daar uitzonderingen op worden gemaakt."

De oproep van het stadsdeel om mee te praten over klinkers of asfalt verbaast de Fietsersbond dan ook hogelijk, zegt Verhoef. "Er ís geen keuze: de afspraak is dat het asfalt wordt. Ongeacht de uitkomst."

Nut
Oost wil niet op de zaken vooruitlopen, zegt een woordvoerder. "We hebben heel veel reacties gehad, wel 250. Daarbij gaat het niet alleen om ja of nee tegen klinkers, mensen hebben allerlei suggesties gedaan. Na de vakantie nemen een beslissing."

Deze strijd speelt ook op andere plaatsen, zegt Verhoef. "Neem de Paleisstraat of de Nieuwezijds Voorburgwal. Er wordt veel geklaagd over de ondergrond waarvoor de gemeente kiest. In de Paleisstraat hebben wij geprotesteerd tegen keitjes, maar we hebben ons verlies genomen. Dit is echt een stammenstrijd."

Dat wordt ontkend door een woordvoerder van de gemeente. "Wij herkennen ons niet in dat beeld. Op belangrijke fietsroutes is het beleid in principe rood asfalt te leggen. Maar er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als het behoud van het historische karakter een rol speelt. Het is zeker niet zo dat het gemeentelijk beleid is om asfalt te vervagen door klinkers."

Klinkers hebben ook nut, aldus de woordvoerder. "Het is ook beleid om bij normale 30 kilometerstraten in principe klinkers te gebruiken, vanwege de herkenbaarheid, maar ook in verband met de remming van de snelheid van het autoverkeer."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden