'Kleine ketens weggepest uit Villa Arena'

In woonmall Villa Arena zijn geen kleine winkels meer. 'Het is een exacte kopie van andere woonmalls, met dezelfde ketens.' Foto ANP

AMSTERDAM - Het is hommeles in Villa Arena. Vorige week werd al bekend dat eigenaar Corio de huren heeft verlaagd, nu blijkt de woonboulevard strijdtoneel te zijn van rivaliserende meubelwinkels. De kleintjes worden weggepest door de ketens, zegt één van hen. En dat zou gebeuren met hulp van eigenaar Corio.

Een hartenkreet hangt in de etalage van meubelwinkel Nomi. 'Het is heel moeilijk overeind te blijven in een woonmall die langzaam een outletcentrum aan het worden is.'

14 oktober, precies drie jaar nadat Nomi zich in Villa Arena had gevestigd, zal het de deuren weer sluiten. Niet vanwege de crisis, zegt de winkelier, die niet met zijn naam in de krant wil. Maar doordat eigenaar Corio afspraken schendt en van Villa Arena een uitverkoopparadijs heeft gemaakt.

''Toen wij drie jaar geleden een plekje wilden hebben in de Villa, waren er stringente voorwaarden van Corio. De Villa mocht absoluut niet het imago krijgen van een goedkope woonmall. En het mocht absoluut geen outletcentrum worden.''

''In het begin verkochten we buitengewoon goed, wij hadden spullen die niemand anders had. Maar toen kwam er met hulp van Corio een uitverkoopzaak van meer dan zevenduizend vierkante meter, Woonfabriek. Veel van onze leveranciers kregen er een plekje. Ze dumpen er tegen onze inkoopprijzen, en zelfs daaronder, hun B-keus. Daar kunnen wij niet tegenop.''

Regiomanager Evert Vrijenhoek van Corio heeft de briefjes bij Nomi zien hangen. ''Ik heb er maar niet naar gevraagd, dat vond ik het ook niet waard. Chic vind ik het niet. En ik weet dat er andere ondernemers zijn, die er geen goed woord voor over hebben.''

Vrijenhoek erkent dat Villa Arena de laatste drie jaar van karakter is veranderd. ''Ten goede. Drie jaar geleden stond hier tienduizend vierkante meter leeg. Dat was slecht voor het imago. Nu is de Villa nagenoeg verhuurd.''

''Wij zijn zelf op zoek gegaan naar zaken die iets toevoegden, aan het bestaande assortiment. Zo had de Villa behoefte aan een winkel waar voor een relatief klein bedrag accessoires te koop zijn, van deurknoppen tot lampen. Maar Woonfabriek is zeker geen outletcentrum waar alleen magazijnvoorraad wordt verkocht.''

Eigenaar Harm Knol van Woonfabriek Amsterdam begrijpt niets van de kritiek. ''Hoogstens vijf procent van onze producten is ook te koop bij winkels als Nomi. Zíjn banken hebben wij niet. Wij vullen hun assortiment aan met accessoires. Dat trekt meer bezoekers naar Villa Arena, ook voor hen.''

Nomi wijst op de samenstelling van het winkelcentrum. ''Er zijn geen kleine winkels meer. De Villa wordt gedomineerd door grote jongens als Baalbergen en Trendhopper, die verscheidene vestigingen hebben, en Woonfabriek. Omdat binnen de winkeliersvereniging het stemrecht geldt naar vierkante meters, hebben zij het voor het zeggen.''

Volgens Knol is het andersom. ''Net toen wij hier zaten, is besloten dat de kleinere zaken veel minder bijdrage hoefden te betalen, om ze te helpen. Daardoor gingen mijn kosten omhoog.''

Nomi houdt nu opheffingsuitverkoop en is op zoek naar een andere plek in Amsterdam. ''Wat overblijft is een exacte kopie van andere woonmalls, met dezelfde ketens,'' zegt Nomi. ''Winkels die allemaal de klant in de maling nemen door eerst twintig procent op de prijs te doen om vervolgens tien procent korting te geven. Of ze doen alsof ze reorganiseren met kortingen tot tachtig procent, zelfs buiten de door Corio vastgestelde uitverkoopdagen.'' (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden