Kleine-Gartmanplantsoen krijgt ondergrondse fietsenstalling

Als laatste fase van de vernieuwing van het Leidseplein krijgt het Kleine-Gartmanplantsoen een ondergrondse stalling voor fietsen. De bouw heeft nogal wat voeten in aarde.

Impressie van de situatie in 2021 Beeld ZJAZwarts&Jansma Architecten

Woensdag gaf verkeerswethouder Sharon Dijksma het startsein voor een operatie die alles bij elkaar ongeveer twee jaar in beslag zal nemen.

Als de garage begin 2021 wordt opgeleverd, is er plaats voor 2000 fietsen. Op dat moment zullen de veertig bronzen beelden van hagedissen terugkeren.

Dat niets gemakkelijk zal gaan ­tijdens de werkzaamheden op het Kleine-Gartmanplantsoen, werd al duidelijk tijdens de officiële openingshandeling: de eerste paal werd niet geslagen maar gedraaid, omdat de omgeving kwetsbaar is. Draaien voorkomt veel trillingen en lawaai.

Riante binnenhoogte
De bouw van deze relatief grote garage is een ingrijpende operatie. De bouwers graven een diepe kuil vanwege de riante binnenhoogte van 3,20 meter. Voor de bouw worden in totaal 500 palen de grond in gedraaid. Dan wordt het dak gemaakt, vervolgens wordt de ruimte eronder uitgegraven.

Het is ook opletten geblazen wegens een duiker: die verbindt ondergronds de Lijnbaansgracht vanaf de Zieseniskade via het Kleine-Gartmanplantsoen en het Leidseplein met het water bij de Melkweg.

Het verplaatsen van geparkeerde fietsen naar een kelder is een uitwerking van het streven van de gemeente naar autoluwe straten en pleinen, zegt Dijksma. "Met alle ruimte voor voetgangers en fietsers. Het Kleine-Gartmanplantsoen is straks een leven­dige plek met allure." Voor scooters blijven er wel parkeervakken op straat.

Dam fietsvrij
Belangrijkste vraag is of Amsterdamse fietsers de moeite zullen nemen hun fiets in een ondergrondse parkeergarage te plaatsen. Recente ervaringen met de aanleg van een grote fietsenkelder onder het Beursplein lijken hoopgevend: sinds de kelder in bedrijf is, valt er op de Dam nauwelijks meer een fiets te bekennen.

Het is de vraag echter waaraan dit ligt. Het lijkt erop dat fietsers de Dam vooral mijden omdat geparkeerde fietsen er dankzij permanent toezicht onmiddellijk worden verwijderd: sinds de opening van de kelder heeft de gemeente juridisch gezien voldaan aan de eis dat er alleen mag worden verwijderd als de fietser een redelijk alternatief heeft.

De garage Beursplein staat de meeste tijd voor ten minste de helft leeg.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden