Review

Klassiek: Janine Jansen - Beau soir - Debussy, Ravel, Messiaen ****

De zevende cd van Janine Jansen, Beau soir, was bij het verschijnen al meteen goed voor een gouden plaat. In de popmuziek is zoiets heel gebruikelijk, want bands en artiesten hebben fans. In de klassieke muziek is het wat minder gebruikelijk. Pianisten, sopranen en dirigenten hebben weliswaar ook fans, maar die laten zich doorgaans wat minder snel leiden door de waan van de dag. Ze kopen zo'n nieuwe cd van een geliefd artiest wel, maar niet onmiddellijk en al helemaal niet bij voorintekening.

Maar voor Janine Jansen gelden andere regels. Sinds ze een contract tekende bij Decca is haar ster pijlsnel gestegen. In Nederland staat ze nu al jaren aan de top. En onder de Nederlandse klassieke instrumentalisten is ze één van de weinigen met een werkelijk internationale carrière.

Natuurlijk, Janine was in het begin de nieuwe hype die door Decca slim werd uitgevent. Maar hypes zijn kortstondig en Janine is gebleven, gegroeid, gerijpt en heeft haar carrière bestendigd. Wie haar ooit in een concertzaal heeft zien spelen en daar kennismaakte met de voelbare gepassioneerdheid waarmee ze haar noten speelde, met inzet van hart en ziel, lijf en leden, kon meteen, zonder enige reserve, vaststellen dat dit niet de zoveelste jonge en mooie vioolbimbo was. In februari dit jaar speelde ze, begeleid door het Koninklijk Concertgebouworkest, een volle Carnegie Hall plat. We waren erbij. Dit was écht.

De raketsnelheid waarmee ze de ontwikkeling van haar carrière ter hand nam, had wel een keerzijde. Muziek maken, platen opnemen, het tijdschrift Janine dragen, interviews geven, signeersessies doen, slopende tournees maken en tussendoor studeren, studeren, studeren - je kon wachten op een burn-out. Die dit jaar ook kwam. Aard van de timing: ongelukkig. Er stond een nieuwe cd op het punt van verschijnen en cineast Paul Cohen had net een mooie nieuwe documentaire over haar gemaakt.

Bij de première van de film Janine, vrijdag op het Nederlands Film Festival in Utrecht, was ze aanwezig, maar de publicitaire molen moest even zonder haar draaien. Het maakte allemaal niet uit. De nieuwe cd Beau soir werd ook zonder haar verschijning in kranten en tijdschriften in een oogwenk goud.

Is het wat, die nieuwe cd?

Jazeker. Voor haar eerste plaat met kamermuziek koos ze repertoire dat haar aan het hart gebakken zit: de vioolsonates van Debussy en Ravel, die ze heeft aangevuld met één van de schaarse werken voor kleine bezetting van Olivier Messiaen, Thème et variations, en een reeks korte stukken van Fauré, Lili Boulanger en Debussy. Opmerkelijk - je zou het ook brutaal kunnen noemen - is dat ze de jonge, nog niet erg bekende Zwitserse componist Richard Dubugnon heeft gevraagd een drietal korte stukken voor haar te schrijven. Zij vormen op deze cd de traits-d'union tussen de meesterwerken van de dode componisten.

Met Beau soir verkeren we een uur lang in avondlijke en nachtelijke sferen, die door Jansen en haar voortreffelijke pianobegeleider Itamar Golan prachtig worden opgeroepen. Jansens ranke toon leent zich perfect voor de delicate, snel bewegende Franse muziek. De sonate van Debussy, het openingsstuk, is meteen één van de hoogtepunten. Zeer geslaagd is vooral ook Nocturne van de jong gestorven Lili Boulanger.

Iets minder is Thème et variantions van Messiaen. Jansen laat haar viool hier weliswaar mooi zingen, maar ze weet de onmenselijk lang uitgesponnen melodielijnen lang niet altijd voldoende op spanning te houden.

De drie stukken van Dubugnon (Jansen noemt hem in een promo-interview één van de most wonderful componisten van dit moment) vallen als sfeerschetsen niet uit de toon en zijn functioneel als overgangsmomenten naar de andere stukken. Vriendelijker kunnen we het even niet formuleren. (ERIK VOERMANS)
(DECCA)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden