Review

Klassiek: Cecilia Bartoli - Sacrificium ***

Aangenaam ... Klassiek heet de actie die platenbranche elk najaar op touw zet om de verkoop van cd's en dvd's met klassieke muziek een duwtje in de rug te geven. In een marktsegment waar het downloaden nog niet zo'n grote vlucht heeft genomen als bij de populaire muziek van moderne beatcombo's is die actie al twaalf jaar een succes. Rekenmeesters hebben becijferd dat de cd- en dvd-verkoop in de drie maanden waarin de actie Aangenaam...Klassiek loopt (van 1 oktober tot 1 januari) een fors deel van de totale verkoop over een jaar bedraagt. Verbazen doet dat niet. De Nederlander is nu eenmaal dol op kortingsbonnen, en waarom zou dat voor de klassiekemuziekliefhebber anders zijn.

Voor een prikje koopt die liefhebber een sampler, een lekkermakertje, in de vorm van een dubbel-cd plus dvd, waarop fragmenten zijn verzameld van de cd's en dvd's die met bijgesloten boekje met 34 kortingsbonnen kunnen worden gekocht. Totale waarde: 378 euro, al zal er natuurlijk niemand zijn die alle bonnen bij de plaatselijke muziekwinkel gaat inleveren.

Volgens de Stichting Entertainmentretail Promotion (de afkorting Step bekt heel wat beter), die de campagne organiseert, werden vorig jaar 75.000 samplers verkocht en vervolgens nog eens 65.000 échte cd's en dvd's tegen korting. In de populaire muziek zijn dit lachwekkende aantallen, maar in de wereld van de klassieke muziek begint men bij dit soort cijfers aan een voorzichtig vreugdedansje.

De selectie die de Step voor de sampler heeft gemaakt, op basis van de catalogi van onder meer Challenge Records, Codaex, EMI Classics, Harmonia Mundi en Universal Classics, is niet al te avontuurlijk. Met Albinoni, Bach, Händel, Mozart, Mendelssohn, nog meer Bach, nog een keer Händel, Schubert, Verdi en tot besluit nog een keer Bach jaag je niemand de gordijnen in, moet de gedachte zijn geweest. De eigentijdse muziek blijft beperkt tot de blijkbaar onvermijdelijke Górecki (een fragment uit zijn Miserere) en de nog onvermijdelijker Simeon ten Holt (uiteraard een deeltje uit Canto ostinato - maar in de versie voor harp).

Muziek die je 's ochtends op Radio 4 hoort, om het fileleed te verzachten. Het ene oor in, het andere oor uit.

Nee, dan is de sampler met dvd-fragmenten interessanter, met delen uit de luid bejubelde opera van Sjostakovitsj Lady Macbeth uit het Mtsensk district (met Eva Maria Westbroek in de titelrol), uit Die Walküre, eveneens een productie van De Nederlandse Opera, en een stukje uit Dvoraks Russalka, met de Amerikaanse stersopraan Renée Fleming in de hoofdrol.

Niet op de sampler, maar wel in het boekje met kortingsbonnen, staan de nieuwe cd's van de huidige koninginnen der klassiek cd-verkoop Janine Jansen en Cecilia Bartoli. Universal Classics meldde gisteren niet ten onrechte vol trots dat Janine Jansen zojuist 'popzangeres Anouk van de eerste plaats in iTunes had gestoten'. De klassiekemuziekliefhebber weet de downloadknop op zijn computer dus wel degelijk te vinden. En de belangstelling is verheugend, omdat het hier om buitengewoon geslaagde uitvoeringen gaat van de vioolconcerten van Beethoven en Benjamin Britten. (Een lovende recensie van de cd was vorige week op deze pagina's te lezen.)

De cd van La Bartoli, Sacrificium geheten, zal zonder enige twijfel ook goed gaan verkopen. Platenmaatschappij Decca heeft bij de vormgeving van het boekje kosten noch moeite gespaard en Bartoli, begeleid door Il Giardino Armonico onder leiding van Giovanni Antonini, geeft de fan precies wat hij of zij wil horen: vocaal trapezewerk zonder valhelm en zonder vangnet.

Sacrificium betekent offer. Het heeft hier betrekking op het grootste offer dat een persoon van de mannelijke kunne kan geven, namelijk zijn kloten. En dat allemaal ter meerdere eer en glorie van de muziek. Bartoli richt zich met Sacrificium op het soort zanger dat tegenwoordig niet meer bestaat, maar dat in de barok vele componisten tot grootse en spectaculaire aria's inspireerde: de castraat. De allerbesten, onder wie Farinelli, Caffarelli, Salembeni, Appiani en Porporino, waren de supersterren van hun tijd. Onder die top van de piramide bevonden zich duizenden gefnuikte ontmande mannen, die als kind, dus nog voor de stembreuk, met goedvinden van de ouders met een scherp mesje waren bewerkt, in de hoop dat zij zich zouden ontwikkelen tot een vocale krachtpatser. Maar het succes was slechts voor weinigen weggelegd.

In het cd-boekje is een informatief Castrato compendium opgenomen, met daarin alles wat u wel, en vooral ook helemaal niet over verminken voor de kunst wilde weten. Alleen al de afbeeldingen van de instrumenten die voor castraties werden gebruikt, doen de rillingen over de rug lopen. Cecilia Bartoli zorgt op haar beste momenten ook voor rillingen. Bijvoorbeeld op Ombra mai fù uit Händels opera Serse, één van de drie legendarische castratenaria's die op de bonus-cd staan. (Erik Voermans)
(Decca)

Op 10 november zingt Bartoli in de Grote Zaal van het Concertgebouw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden