Plus

Klassiek avondje griezelen bij Amsterdamned en Halloween Horror Show

Met de tweede editie van filmfestival Amsterdamned en de negende Halloween Horror Show worden liefhebbers van de betere griezelfilm op hun wenken bediend: Jigsaw, De Lift en The Evil Within.

Autopsy of Jane DoeBeeld -

Twee maanden geleden maakte het vakblad The Hollywood Reporter de balans op over het blockbusterseizoen van 2017: de Amerikaanse bioscoopopbrengst is in 22 jaar niet zo laag geweest.

Studiobazen gaven filmrecensenten en de populaire consensusmeter Rotten Tomatoes de schuld, analisten wezen op een gebrek aan innovatie en een overvloed aan vervolgen en herverfilmingen. Slechts één film ging door het dak: de Stephen Kingverfilming It werd de monsterhit van het seizoen.

Publieke discussie
Eerder dit jaar deed de horrorsatire Get Out in de Verenigde Staten ook al uitstekende zaken, waarbij het zeker hielp dat de film over raciale spanningen inhoudelijk een gevoelige snaar raakte en dus stof voor publieke discussies leverde.

De twee hits onderstrepen het belang van het horrorgenre voor een gezonde filmindustrie: met een goed idee en een relatief laag budget valt er met enge, prikkelende en verontrustende genrefilms veel geld te verdienen.

Amerikaanse horrorfilmproducenten hebben net als studiobazen echter de neiging om successen eindeloos uit te melken.

Deze week gaat er met Jigsaw een herstart van de Saw-films in première. De film wordt niet aan de pers vertoond, want de angst voor inkomstenderving bij negatieve recensies zit diep na het rampzalige zomerseizoen. Maar Jigsaw is wel te zien in de Halloween Horror Show in Tuschinski, waar organisator Jan Doense het Weekend of Terror tot een roemrucht instituut maakte.

Hardnekkige promotor
De hardnekkige promotor van de betere griezelfilm verlegde de aandacht naar de productie van Nederlandse horrorfilms, waaronder De Poel, waarna zijn oude festival tot het huidige Imagine Film Festival in Eye uitgroeide.

Vorig jaar lanceerde Doense in Kriterion een nieuw minifestival voor de fantastische film, dat Amsterdamned werd gedoopt en met een feestelijke vertoning van de gelijknamige film van Dick Maas opende. Maas trapt ook de tweede editie af, met een nieuwe restauratie van zijn debuutfilm De Lift.

De LiftBeeld -

De kostelijke film over een moorddadige lift in een kantoorflat aan de Laan van Kronenburg werd een Nederlands kassucces in 1983. De restauratie verschijnt deze maand in de Verenigde Staten op bluray bij het fijnproeverslabel Blue Underground, dat zich al vijftien jaar toelegt op het ontsluiten van genrefilmklassiekers uit verre windstreken.

Buiten de boot
Met zijn festival doet Doense iets vergelijkbaars: hij vertoont genrefilms die voor een normale bioscoopuitbreng buiten de boot vallen, omdat ze afwijkend zijn en onverkoopbaar worden geacht.

Veel gekker dan The Evil Within worden ze niet gemaakt, al doet de titel anders vermoeden. Het is de enige film van de jonggestorven autodidact Andrew Getty, een kleinzoon van de Amerikaanse oliebaron en kunstverzamelaar J. Paul Getty, die zijn erfdeel benutte om de filmproductie en een methverslaving te bekostigen. Getty sleutelde dertien jaar aan de deels surrealistische, deels autobiografische en volslagen bizarre horrorfilm, die hij in zijn villa in Beverly Hills opnam en die pas na zijn dood door de editor voltooid kon worden.

The Evil WithinBeeld -

Het postume debuut van de steenrijke kluizenaar is met niets te vergelijken. De compacte nachtmerries The Void en The Autopsy of Jane Doe lijken juist terug te grijpen naar horrorfilms uit de jaren tachtig. In de films worden vakmensen op de werkvloer (een ziekenhuis en een mortuarium) met onverklaarbare narigheid geconfronteerd en voeren de makers de spanning behendig op.

Het zijn geen herverfilmingen of vervolgen; de connectie met Amerikaanse en Italiaanse genreklassiekers van een jaar of dertig geleden ligt besloten in de onheilszwangere sfeer, een beheerst tempo en een beklemmende stijl. Zo maak je een goede genrefilm: met een helder idee, veel bezieling en vakmanschap.

Amsterdamned filmfestival: 25-27/10 in Kriterion. Halloween Horror Show: 28/10 in Tuschinski.

The VoidBeeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden