Klant besteedt meer bij supers

AMSTERDAM - Supermarktketens Jumbo, Albert Heijn, Lidl en Plus hebben sinds 2003 de meeste klanten getrokken. Aldi en Edah zijn de grote verliezers.Consumenten hebben minder aandacht voor de prijzen in de supermarkt, concludeert Joop Holla van onderzoeksbureau Gfk. Ze zijn bereid meer te betalen nu de economie groeit. In de eerste helft van dit jaar gaven klanten per supermarktbezoek 2,5 procent meer uit dan vorig jaar, blijkt uit nieuw onderzoek van Gfk.

Klanten letten vooral op service en kwaliteit. Supermarkten met een kwaliteitsimago profiteren hiervan. Jumbo, Albert Heijn en Plus hebben sinds 2003 de meeste klanten getrokken. Die groei is niet alleen op hun imago terug te voeren, ze openden ook meer winkels.

De prijsvechters hebben het moeilijk. Aldi heeft sinds 2003 circa 170.000 klanten verloren. Ook Dirk van den Broek liep iets terug. Edah, dat weinig service biedt en met zijn prijzen in het middensegment zit, raakte 380.000 klanten kwijt. Edah is inmiddels overgenomen door Sligro en Sperwer, die de supermarkten ombouwen tot Spar of Plus, ketens die wel groeien.

De keten Konmar, die de meeste klanten kwijtraakte, bestaat niet meer. De winkels van deze keten zijn verdeeld tussen Albert Heijn, Jumbo en C1000.

Lidl is een opmerkelijke groeier. Deze keten staat bekend als prijsvechter, maar haalde toch meer klanten binnen. ''Lidl heeft meer aandacht gekregen voor service, in tegenstelling tot Aldi,'' aldus Holla.

Alle supermarkten tezamen trekken sinds 2003 bijna tweehonderdduizend klanten meer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden