Klachten over tv-spotje energiebedrijf

Bij de Reclame Code Commissie (RCC) zijn klachten binnengekomen over een tv-reclame van de Nederlandse Energie Maatschappij. Dat heeft de commissie maandag bekendgemaakt op haar website.

Het animatiefilmpje legt een link tussen het scheppingsverhaal en een commerciële actie voor zonne-energie. Ik zeg, doen!, laat 'God' aan het eind van het filmpje weten.

De klachten die de RCC ontving, komen erop neer dat de reclame in strijd zou zijn met de goede smaak en het fatsoen, nodeloos kwetsend is voor gelovigen en misleidend is.

De Bond tegen het Vloeken heeft ook bij de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) aan de bel getrokken. De bond heeft om opheldering gevraagd over de inhoud van de tv-commercial. 'Welke keuzes liggen aan deze campagne ten grondslag? Is de NEM zich bewust van het feit dat een dergelijk filmpje kwetsend en godslasterlijk is?', vraagt de bond zich af.

Algemeen directeur Pieter Schoen van de NEM vindt het 'heel vervelend' dat mensen aanstoot hebben genomen aan het tv-spotje. 'We willen niet spotten met het scheppingsverhaal, maar op lichtvoetige wijze zonne-energie onder de aandacht brengen', zei Schoen.

Volgens hem loopt de campagne goed en zijn de positieve reacties in de meerderheid. 'We zijn niet van plan ermee te stoppen', aldus de directeur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden