Plus

Kirsten Verdel: deze vrouw moet Xs4all redden

Het was de week van Xs4all. De redding van de internetaanbieder is echter niet de strijd van David tegen Goliath die het lijkt.

Kirsten Verdel is een doorgewinterde campagneleider en politiek strateeg die vrijwel altijd haar zin krijgt. Beeld Martin Sharott

Van een onlinepetitie voor het behoud van Xs4all - die al ruim 50.000 keer is ondertekend - tot een benefietavond voor het commerciële internetbedrijf (maandagavond) en een demonstratie bij de presentatie van de jaarcijfers van KPN (woensdag).

Het lijkt alsof de gebeurtenissen onverwachts een grote vlucht hebben genomen voor initiatiefnemer Kirsten Verdel (41) van actiegroep Xs4all Moet Blijven, maar dat is maar schijn: de maatschappelijk betrokken ex-politica is een doorgewinterde campagneleider en politiek strateeg die vrijwel altijd haar zin krijgt, en ze zet zich vol overgave in voor onder andere Obama, Klaas de Vries, de Osdorp Posse en dorpshuis De Alkeburcht.

Verdel heeft een verleden bij Xs4all; na haar studie werkt ze 'zes jaar, zes maanden en zes dagen' bij de internetaanbieder, als die net is overgenomen door KPN. Het is een verbond voor het leven, ook omdat het bedrijf financieel bijspringt als Verdels zus voor een levensreddende operatie naar Amerika moet.

Maar ze is veel meer dan een oud-medewerker 'met kanariegeel hart'. Als afgestudeerd bestuurskundige schopt ze het snel ver in de partijorganisatie van de PvdA. Voor de sociaal­democraten is ze tussen 2005 en 2007 Statenlid in Zuid-Holland.

Osdorp Posse
Bovendien krijgt ze het als lokaal campagne­leider in die periode voor elkaar dat de PvdA Rotterdam herovert op Pim Fortuyns Leefbaar. En ze weet - via een internetcampagne - PvdA-coryfee Klaas de Vries in de herfst van diens carrière in de Eerste Kamer te krijgen.

Ze komt zelf ook op een kieslijst terecht, voor de Tweede Kamer, als ze in 2006 op het partijbureau in Amsterdam aan de landelijke verkiezingen werkt. Het wordt een onverkiesbare plek 58, maar ze doet een stemoproep via de mailinglist van nederhoppioniers Osdorp Posse, waarvoor ze de promotie doet. Daarna worden de banden verbroken.

Verdel zoekt het verderop. Ze sleept een prestigieuze beurs binnen van de McGill University in Montreal, Canada en bijt zich helemaal vast in het campagnevoeren voor Barack Obama: in 2008 is ze medewerker in het team dat Barack Obama aan het presidentschap helpt. Die ervaring leidt tot een boek, Van Rotterdam naar het Witte Huis. Sindsdien draaft ze in de media geregeld op als Amerikadeskundige.

Het imago van Verdel loopt schade op als ze door Dirk Scheringa wordt gevraagd te helpen het geschonden blazoen van diens DSB Bank op te vijzelen. Naar eigen zeggen weigert ze de opdracht bij de schandaalbank, maar achter de schermen doet ze wel klusjes, waardoor ze de nadagen van DSB op het hoofdkantoor meemaakt.

Ook daarover schrijft ze een boek, Project Homerus, volgens critici als ghostwriter van Scheringa.

"DSB was niet zonder fouten, maar had niet failliet gehoeven," zegt ze daarover tegen Het Parool.

Ze voelt dat ze met dat standpunt haar ultieme ambitie, de landelijke politiek bereiken, doorkruist. "Mijn naam was besmeurd met DSB, maar ik vond dat het verhaal van Dirk verteld moest worden."

Tweets uit de verloskamer
In 2009 gaat ze de pr in. Ze is sindsdien adviseur bij Dröge & van Drimmelen, communicatieadviseurs en lobbyisten en leidt onder meer een - vergeefse - lobby tegen de aanleg van de Blankenburgtunel onder de Nieuwe Waterweg.

Daarnaast interviewt ze voor vakblad Binnenlands Bestuur en bericht ze in dertig tweets vanuit de verloskamer over hoe ze bevalt van haar eerste kind:

'Verschrikkelijke verschrikkelijke verschrikkelijke pijn nu. Ruggeprik gehad. Pijn. Pijn. Help. #bevalling Oh man wat erg die pijn.'

Als ze in 2016 met gezin terugkeert naar geboortedorp Roelofarendsveen, gaat ook daar de campagnestand aan als dorpshuis De Alkeburcht met sluiting wordt bedreigd.

"Het was niet mijn bedoeling om me met de plaatselijke politiek te bemoeien," zegt ze tegen de lokale krant, "maar nu loop ik onbedoeld toch weer het gemeentehuis plat."

Ook die actie heeft succes.

KPN is belangrijker

Appeltaart - een Xs4all-traditie - kon KPN topman Maximo Ibarra deze week niet vermurwen. Het besluit om met de internetdochter te stoppen is definitief. "Wij hebben hier goed over nagedacht. Merken zijn heel belangrijk en Xs4all is een belangrijk merk, maar het KPN-merk is belangrijker."

Een kans op een doorstart is daarmee volgens het bedrijf een utopie. Ook al hebben 50.000 mensen de petitie getekend, van wie er volgens het comité 35.000 klant zijn bij Xs4all.

"Wie zegt dat dat allemaal klanten zijn?" aldus Ibarra. "Tot nu toe hebben we ­geen enkele impact gezien van ons besluit. Ik verwacht ook niet dat veel klanten weglopen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden