'Kinderen leren alleen denken op een niveau dat niet meer bij deze tijd past'

Over krap een maand, op 26 maart 2015, is de derde editie van TEDxEducation. Nationale en internationale sprekers geven dan in Theater Amsterdam hun visie op het onderwijs. Onder de uitverkorenen: leerkracht en onderwijsontwikkelaar Dylan Hyman (41).

Kinderen op de basisschool aan het werkBeeld ANP

'High order thinking in the classroom'. Daar breekt Hyman op TEDxEducation een lans voor. In het Nederlands: hogere orde denken, naar een filosofie van onderwijspsycholoog Benjamin Bloom.

Wat is hogere orde denken?
'Je hebt aan de ene kant lagere orde denken, wat minder inspanning vereist. Dat gaat over dingen begrijpen, dingen onthouden en dingen kunnen toepassen. Hogere orde denken gaat over analyseren, evalueren en creëren.'

Je pleit voor hogere orde denken op de basisschool.
'Op de basisschool leren kinderen vooral lagere orde denken. Ze doen bijvoorbeeld staartdelingen, leren spellen of naar algoritmes kijken. Ik vind dat er meer moet worden aangeboden op een hoger denkniveau.'

Hoe doe je dat met kinderen?
'Als ik bijvoorbeeld geschiedenisles geef, vraag ik leerlingen een vroegere tijd te vergelijken met het heden. Bij Nederlands vraag ik hoe je leestekens zou kunnen vervangen door kleuren. Of ik gebruik raadsels. Bijvoorbeeld: een man duwt de auto naar het hotel en ontdekt dat hij failliet is. Wat is er aan de hand? (antwoord: hij speelt Monopoly). Met dat soort uitdagingen zijn de hersenen op een hoger niveau bezig.'

Dat klinkt als leuke spelletjes, maar wat leren kinderen?
'Het stelt ze in staat de wereld om hen heen te begrijpen. Je stimuleert het soort denken dat ze in de 21ste eeuw nodig hebben. Het huidige schoolsysteem is nog ingericht op de tijd van de industriële revolutie. Maar mensen moeten tegenwoordig met hun werk creatiever en flexibeler zijn.'

Waarom spreekt dit hogere orde denken jou zo aan?
'Ik ben twaalf jaar leerkracht geweest op een basisschool in Nieuw-West, waar ik hogere orde denken al toepaste in mijn eigen klas. Daar had ik niet genoeg tijd of autonomie om het tot zijn recht te laten komen. Ik stapte over naar educatie voor hoogbegaafden. Kinderen hebben daar al de kennis en vaardigheden die ze onder de knie moeten hebben voor hun leeftijd. Daarom zijn ze meer met hogere orde denken bezig. Maar het is voor alle kinderen, ook niet hoogbegaafden, interessant.'

'De leerlingen beginnen vaak ongemakkelijk. Ze willen graag een krulletje en het goede antwoord geven. Maar na een tijd krijgen ze veel plezier in het leren en denken. Ik zag ze groeien in hun creativiteit en hoe ze oplossingen verzinnen. Heel gaaf om dit op TEDx te gaan delen met andere leerkrachten en beleidsmakers in het publiek.'


Andere sprekers op 26 maart zijn onder andere Deborah Carter over kinderen laten ontdekken in de wereld van de technologie, Graham Brown-Martin over het betrekken van meer mensen bij het onderwijs en hoogleraar Jelle Jolles van de VU over de factoren die een rol spelen bij talentontwikkeling van kinderen.

Inschrijven voor TEDxEducation kan tot 6 maart.

Beeld Dylan Hyman
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden