Plus Blikvangers

Kijk eens met deze twee figuren over het water

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Vandaag: Fragment van een huiskamer, 88%.

Fragment van een huiskamer, verkleind naar 88%: uiting van veranderende stilstand Beeld Tammy van Nerum

Mark Manders werkt al dertig jaar aan een en hetzelfde kunstwerk: Zelfportret als Gebouw. Meer dan een kunstwerk is het eigenlijk een mentaal raamwerk. Het functioneert als een imaginaire huis met kamers waarin Manders zijn tekeningen, sculpturen, korte films en installaties een plaats kan geven.

Vanaf 1990 exposeert de kunstenaar fragmenten van Zelfportret als Gebouw in musea in binnen- en buitenland. In 2013 vertegenwoordigde Manders Nederland tijdens de Biënnale van Venetië.

In het Rietveldpaviljoen stond een in plakken gesneden kop geperst tussen planken en een eenbenig figuur dat balanceert op de rand van een tafel. Vier jaar later ontwierp Manders een fontein voor het Rokin. Ook hier weer hoofden met ontbrekende of vervormde delen alsof het archeologische vondsten betreft.

Huiskamerfragment
Fragment van een Huiskamer, Verkleind Naar 88% dateert van een eerdere periode en is stilistisch eenvoudiger. Het beeld staat op de kop van Sporenburg, het kunstmatige schiereiland dat vroeger werd gebruikt als rangeerterrein van de NS tot het in de jaren negentig van de vorige eeuw werd herontwikkeld tot woonwijk.

Toen Manders bij inspectie van het P.E. Tegelbergplein merkte dat het terrein schuin afloopt, besloot hij zijn oorspronkelijke ontwerp kleiner uit te voeren zodat het minder opdringerig is.

Het kunstwerk is uitgevoerd in gietijzer dat over de jaren is geoxideerd tot roodbruin. Op een werktafel - een bij Manders telkens terugkerend motief - staan twee figuren. Ze zijn man noch vrouw.

Onzijdige figuren
De kunstenaar baseerde ze op drie modellen, twee meisjes en een jongen. Ze lijken op kouroi, de archaïsche beeltenissen van naakte jongemannen die in de zesde eeuw voor Christus werden gemaakt in Griekenland. Ze staan er stram bij, de armen en benen gestrekt.

Fragment van een Huiskamer, 88%

Sinds 2001
Kunstenaar Mark Manders
Waar P.E. Tegelbergplein

Op het eerste gezicht lijken de twee onzijdige figuren identiek. Wie beter kijkt, een klein beetje verschil. Het is dezelfde persoon maar dan afgebeeld op een net ander moment, waarschijnlijk een fractie later.

Hetzelfde geldt voor de emmers op de grond voor de tafel. Die zijn niet uit elkaar getrokken maar verweven. Emmers en figuren geven uiting aan wat Manders 'een situatie van veranderende stilstand' noemt.

De stoel achter de tafel is een uitnodiging aan voorbijgangers om met de twee figuren over het water te kijken. Je kunt er ook de aanwezigheid van de maker in zien. Hij zit als het ware achter zijn poppen, als een soort marionettenspeler die de touwtjes stevig in handen houdt.

Dit zijn alle verhalen achter (on)opvallende kunst in de stad.

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden