Plus

Kidnap

Dat er tamelijk ruime plotgaten vallen is tot daar aan toe. Fnuikender is het dat Kidnap maar niet spannend wil worden.

Beeld Kidnap

Het genre van de 'vader-neemt-wraak'-thriller, waar acteur Liam Neeson de laatste jaren patent op lijkt te hebben, krijgt een moederlijke variant met Kidnap van de van oorsprong Mexicaanse regisseur Luis Prieto.

Tijdens een gemoedelijke middag in een pretpark is serveerster en alleenstaande moeder Karla (Halle Berry) plotseling haar 6-jarige zoontje Frankie kwijt. Als ze hem nog net een auto ingesleurd ziet worden, zet ze in haar gezinswagen de achtervolging in.

Standje hysterisch
Maar ondanks wild zwiepende camera's en flitsende montage wil de race niet echt enerverend worden. Geen wonder dat de film al sinds begin 2015 op de plank lag en pas nu wordt uitgebracht.

Berry (een Oscarwinnaar nota bene, al is dat inmiddels vijftien jaar geleden) doet haar best de film te dragen; voor een groot deel bestaat Kidnap uit de monoloog van een wanhopige moeder in de achtervolging. Maar Berry's personage schiet vanaf moment één al in standje hysterisch en daarna kan de actrice bar weinig kanten meer op.

Dat er tamelijk ruime plotgaten vallen is tot daar aan toe - geloofwaardigheid is in dit soort films nooit het hoogste goed. Fnuikender is het dat Kidnap maar niet spannend wil worden. Een combinatie van overbodige scènes, rommelig in elkaar gedraaide actiebeelden en langdradige helikoptershots maken de film bij vlagen zelfs ronduit saai.

Kidnap

Regie Luis Prieto
Met Halle Berry
Te zien in Arena, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden