Keurmerk maakt chocoladeletter niet duurzaam

Alle chocoladeletters hebben een keurmerk, zoals Fairtrade of UTZ. Maar dat wil nog niet zeggen dat de sinterklaaslekkernij duurzaam is, blijkt uit een onderzoek waar het consumentenprogramma Kassa mee komt.

null Beeld anp
Beeld anp

Ruim vijftig melkchocoladeletters uit achttien Nederlandse winkels en supermarkten werden langs de duurzaamheidsmeetlat gelegd. Van alle ingrediënten (cacao, suiker, palmolie, melk, eventueel hazelnoten) is gekeken hoe mens- en milieuvriendelijk ze zijn geproduceerd. De melkchocoladeletter van Tony's Chocolonely haalde het hoogste rapportcijfer, een 7,5. De laagste score, een 3,5, was voor de letter van Sweet Company.

Dat zelfs letters met een keurmerk een onvoldoende scoren, komt doordat geen van de keurmerken in alles voorziet. 'Geen enkel keurmerk kan de risico's op mensenrechtenschendingen in de cacaoteelt (kinderarbeid, slavenarbeid) en de zware impact op het milieu (ontbossing) volledig wegnemen", aldus de onderzoekers.

De resultaten van het chocoladeletteronderzoek, dat is gedaan door de stichting Questionmark, zijn zaterdagavond bij Kassa te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden