'Keukentafelgesprekken zijn wassen neus'

De keukentafelgesprekken - waarin moet worden bepaald hoeveel hulp bij het huishouden mensen krijgen - zijn een wassen neus. Dat concludeert de Amsterdamse SP na een enquête.

Mensen die zelf niet in staat zijn hun huis schoon te houden, krijgen iemand van een zorgorganisatie over de vloer die daarbij helpt.Beeld anp

Uit de enquête rijst het beeld dat het aantal 'huishoudelijke hulpuren' die de cliënt krijgt voorafgaand aan het gesprek al is bepaald. Het is dus vaak geen gesprek, maar een mededeling dat de zorg wordt teruggeschroefd. Het is altijd de bedoeling geweest dat de uren aan de hand van het keukentafelgesprek worden bepaald.

"Maar het gaat in die gesprekken meer over de bezuiniging, dat de vraag wat iemand zelf nog kan doen, wat mantelzorgers aan hulp kunnen bijdragen en wat voor hulp iemand dan nog nodig heeft," zegt SP-gemeenteraadslid Nelly Duijndam.

Dit blijkt ook uit opnames van keukentafelgesprekken die de vakbond FNV openbaar heeft gemaakt.

Afsprakenoverzicht
Mensen die zelf niet in staat zijn hun huis schoon te houden, krijgen - betaald door de gemeente - een aantal uur per week iemand van een zorgorganisatie over de vloer die daarbij helpt. Op deze hulp wordt gekort. Vanaf 2015 wordt tijdens een gesprek tussen een cliënt en een medewerker van de thuiszorgorganisatie een afsprakenoverzicht ingevuld, waarin staat welke taken er door de hulp bij het huishouden moet gebeuren. Het uitgangspunt van de gemeente is dat de cliënt recht heeft op een 'schoon en leefbaar huis'.

Voor de enquête werden 126 mensen geïnterviewd, 102 cliënten en 24 medewerkers van thuiszorgorganisaties. De helft van de cliënten dat een gesprek heeft gehad, geeft aan dat 'er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over de taakverdeling'.

Proefproces
Bij vier ondervraagden zijn de uren zonder gesprek verlaagd. En bijna een derde weet niet waar ze een klacht kunnen indienen. Volgens de SP wordt 'beroep aantekenen soms moeilijk of bijna onmogelijk gemaakt'. "Het gevolg van dit alles is dat er een groep Amsterdammers is die woont in een huis dat steeds minder schoon is."

'Dit kan en moet beter,' concludeert het rapport. Er moet meer controle zijn op de naleving van de afspraken. Ook moeten de afsprakenovereenkomsten zorgvuldiger worden ingevuld. De SP is niet de enige die kritiek heeft. Cliëntenbelang Amsterdam heeft een proefproces aangespannen tegen de werkwijze van de gemeente en de FNV heeft Zorgactiepunten geopend, waar Amsterdammers met hun klachten, bezwaren en ideeën terechtkunnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden