Plus

Kensington in Ziggo Dome: 'Iedereen moet uit zijn fokking naad'

De band Kensington trad donderdagavond op in een uitverkochte Ziggo Dome. Vrijdag en zaterdag is de zaal ook uitverkocht. Na een uur kreeg zanger Eloi Youssef er écht zin in. 'Het is tijd om te springen.'

Kensington met leadzanger Eloi Youssef, zanger/gitarist Casper Starreveld, bassist Jan Haker en drummer Niles Vandenberg in de Ziggo Dome Beeld anp

Ik hoorde dat jullie in de file en in de ­regen moesten staan, maar respect dat jullie er zijn," schreeuwt gitarist Casper Starreveld (29) nadat Kensington de eerste vier nummers heeft gespeeld, zonder iets te zeggen. Noem de band gerust de grootste rockband van Nederland. Bij Riddles, het derde nummer, is al direct duidelijk dat de 'stadionmuziek' van de band goed past in de Ziggo Dome, waar ruimte is voor zeventienduizend mensen.

Er zijn weinig Nederlandse bands die het hen nadoen: drie avonden op rij de Ziggo Dome uitverkopen. Op de eerste avond bestaat het publiek voornamelijk uit dertigers; misschien wel precies de mensen die een concertkaartje kopen. Nee, Kensington is niet een typische rockband voor gillende meiden, die zijn op de eerste avond in geen velden of wegen te bekennen.

Control
In het eerste uur van de show worden in een hoog tempo vijftien nummers afgewerkt, terwijl er nog steeds amper iets wordt gezegd. De hits komen snel voorbij, zoals Riddles, Done With It en All For Nothing.

Na een half uur, om de nieuwe nummers van de laatste plaat aan te kondigen, zegt Starreveld wel: "Hé, we hebben net een plaat gemaakt en die heet Control. Kennen jullie die? Vinden jullie het goed als we er een paar liedjes van spelen?" Control is het vierde album van de Utrechtse band, dat vorige week verscheen en niet overal positief werd ontvangen.

Kwetsbaar
In Het Parool werd het 'een draak van een ­album' genoemd. De band nam het op in vakantiehuisjes in Zwaagdijk, Toscane en uiteindelijk midden in het centrum van Rome. Volgens de vier mannen is het de persoonlijkste plaat tot nu toe. Vooral vanwege frontman/zanger Eloi Youssef (29) die behoefte had aan 'persoonlijke liedjes' van zichzelf.

In een interview met Het Parool zei hij hierover: "Ik had veel van die persoonlijke liedjes voor mezelf gehouden. Het is één van de mooiste dingen die ik kan doen, als ik een bepaalde situatie kan verwerken door het buiten mezelf te plaatsen in een liedje. En ik voel nu genoeg zelfvertrouwen om het te delen. Ik sta open, ik ben kwetsbaar."

Na het eerste uur breekt de show pas echt door, wanneer Youssef Sorry inzet, één van die persoonlijke nummers. De lichten gaan uit en de spot is alleen op hem gericht. En dan zingt hij: "Sorry for the road that I won't take. For the words that I won't say. For the love that I won't ­give." Het is mooi om te zien dat zo'n persoonlijk nummer als Sorry juist goed uit de verf komt, tussen de vooral bombastische nummers.

Tradities
Genoeg gevoeligheid, moet de band hebben ­gedacht. Met de aankondiging van Heading up high is het volgens Youssef 'tijd om te springen'. Aan het eind van de show zijn er volgens de band nog twee tradities, waarmee ze vorig jaar zijn begonnen.

Zo gaat dat bij een band die de Ziggo Dome intussen een beetje als een thuis mag gaan beschouwen. Dan volgen er kennelijk tradities. De 'fokkings' vliegen je trouwens vanaf dat moment ook om de oren. Wellicht als compensatie voor het eerste uur waarin weinig werd gezegd. Youssef: "Iedereen moet op de grond. En pak allemaal iets en stop het in je hand."

Starreveld instrueert de zaal: "Heeft iedereen iets in de fokking hand?" Daarna gooit iedereen dat wat zij vasthouden in de lucht. Traditie nummer twee: iedereen moet iemand op de schouders nemen, dat is volgens de bandleden de traditie. Niet iedereen lijkt die tradities te ­begrijpen of ervan op de hoogte te zijn. Maar wat maakt het uit?

Er staan nog wat nummers op de setlist, die het publiek wél zal waarderen. Youssef heeft er zelf dan echt zin in: "Ik wil dat iedereen vanaf nu uit zijn fokking naad gaat."

Op de eerste avond bestaat het publiek voornamelijk uit dertigers Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden