Keert het amsterdammertje terug in het straatbeeld?

Helemaal verdwenen is 'ie nooit uit het straatbeeld, maar het lijkt erop dat een terugkeer van het amsterdammertje aanstaande is. Reden: het stuk plaatstaal is beter toegerust in het voorkomen van foutparkeren dan het teruglopende aantal politieagenten en toezichthouders.

null Beeld Jan van Breda
Beeld Jan van Breda

Volgens gemeenteraadslid Zeeger Ernsting (GroenLinks) tenminste, die ijvert voor eerherstel van de amsterdammertjes en om die reden een initiatiefvoorstel indiende dat op veel bijval van zijn collega's mag rekenen. Zelfs wethouder Pieter Litjens (Verkeer), die zich schriftelijk niet bijster enthousiast toonde, reageerde donderdag gematigd positief. "Ik ga in overleg met de stadsdelen of we ze eventueel in de gelegenheid willen stellen dergelijke belemmerende maatregelen in te voeren."

Volgens Ernsting kan het ouderwetse amsterdammertje het 'eventjes op de stoep parkeren' onmogelijk maken. "De stoepen zijn steeds meer het toneel geworden van auto's die eventjes wachten, bestelbusjes die eventjes iets moeten afleveren en vrachtwagens die eventjes laden en lossen."

Ingewikkeld toegankelijk
Een zeer slechte zaak, zegt Ernsting, want stoepen die zijn volgestouwd met busjes, auto's en ander gemotoriseerd verkeer, zijn ingewikkeld toegankelijk. "Vooral voor gebruikers die iets meer ruimte nodig hebben, zoals mensen in een rolstoel, met een rollator of een kinderwagen, wordt de doorgang zelfs onmogelijk."

Maar het amsterdammertje werd toch niet voor niets in de ban gedaan, een kleine twintig jaar geleden? Het was toenmalig wethouder Guusje ter Horst die stelde dat de openbare ruimte 'leger' moest, obstakelvrij: grachten onder meer kregen bredere en vooral hogere trottoirs.

Een groot deel van de Amsterdammers voorzag problemen met foutparkeerders, maar het gemeentebestuur besloot eind jaren negentig dat 'geprofessionaliseerde' menskracht toezicht zou houden op de automobilisten die 'eventjes' op de stoep parkeerden.

Onderbezetting
En daar ging het mis, zegt Ernsting nu. "Op de grachten met name zie je vaak rijen vrachtauto's laden en lossen. De dienst Handhaving en de politie kampen met steeds forsere onderbezetting, waardoor ze in de praktijk niet aan het controleren op deze foutparkeerders toekomen. De aanstaande bezuinigingen zullen dit alleen nog maar versterken."

Paaltjes terug dus, zegt Ernsting. Hoewel hij ook nog andere manieren ziet om de capaciteit te verhogen. "De mensen van Egis controleren de hele dag op straat of mensen hebben betaald voor hun parkeerplek. Geef hen ook het recht op te treden bij foutparkeren. Nu mag dat niet."

Een bekend probleem, geeft ook wethouder Litjens toe. "Helaas weten de meeste Amsterdammers dat je in deze stad beter kan foutparkeren dan dat je zogenaamd vergeet te betalen."

null Beeld Marco van Hal
Beeld Marco van Hal
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden