Plus

Kawaii-grondlegger werkt op NDSM: 'Ik schilder zonder verf'

De Japanse kunstenaar Sebastian Masuda (47) is een van de grondleggers van kawaii, de schattigheidscultuur in Japan. In Amsterdam is hij op het NDSM-terrein artist in residence.

Sebastian Masuda in zijn tijdelijke atelier op het NDSM-terrein naast zijn roze boot. Beeld Eva Plevier

Sebastian Masuda houdt bij binnenkomst een groot muizenmasker vast. Dat heeft hij morgen nodig voor de performance die hij dan verzorgt op de NDSM-werf. Escape From Anonymous(e) heet het evenement.

De muis verbeeldt dat stedelingen wereldwijd op elkaar lijken, maar ze staat ook voor de ontsnapping aan anonieme (anonymous) eenheidsworst.

"We leren in deze maatschappij dat het individu belangrijk is, maar in elke stad zie je dezelfde H&M en Zara," zegt Masuda. "Dat betekent dat iemand bepaalt hoe het individu eruit moet zien. Ik denk dat veel mensen willen ontsnappen aan dat systeem."

In Japan is Masuda een van de grondleggers van kawaii, de schattigheidscultuur die erg populair is. Kawaii staat voor felle kleuren, schattige beestjes met blije gezichtjes en een kledingstijl die kinderlijk aandoet. Op de NDSM is Masuda tot later deze maand artist in residence.

Masuda heeft sinds 1995 in Tokio een winkel in de wijk Harajuku, epicentrum van kawaii. In de winkel, die 6%DokiDoki heet, zijn onder andere gekleurde vlinderdassen, broches en een sjaal in de vorm van een eenhoorn te koop.

Monotoon modebeeld
"Men denkt meestal dat kawaii heel poppy is, maar voor mij gaat het dieper," zegt Masuda. Als kind had Masuda een gehoorafwijking, waardoor hij tot zijn vijfde nauwelijks kon horen.

Wat hij zich later herinnerde was dat kleuren in die tijd een grote indruk op hem maakten. "Kawaii staat voor vrijheid van gedachten. Het is ieders kleine kosmos, de ziel. Als we opgroeien vergeten we vaak wat we vroeger leuk vonden, maar het is er nog wel."

"Ik denk dat de wereld mooier zou zijn als we dat accepteren. Toen ik aan het einde van de jaren tachtig begon als kunstenaar was het modebeeld heel monotoon: veel zwart en wit. Ik had het idee dat dat niet over onze ­generatie ging."

Masuda is door Japan voor een jaar uitgeroepen tot cultureel gezant. Na Amsterdam reist hij door naar Zuid-Afrika en daarna naar Angola. In die landen zal hij een van zijn Time after time-capsules plaatsen.

De capsules zijn enorme, transparante figuren van onder andere Hello Kitty en Domo, een soort kiwi op pootjes die de mascotte is van de Japanse televisieomroep NHK.

De bedoeling is dat voorbijgangers de figuren vullen met gekleurde spulletjes die hun dierbaar zijn, tot de sculpturen vol zitten. In 2020 keren ze terug naar Tokio voor de Olympische Spelen en worden ze samengevoegd tot één groot kunstwerk.

In de loods waarin Masuda op het NDSM-terrein aan het werk is, staat achter hem een roze boot die is beplakt met kleurrijk speelgoed, zijn handelsmerk. Hij haalt het van over heel de wereld en maakt er schilderijen mee. "In elk land waar ik kom, ga ik naar de groothandel en dan neem ik mee wat ik leuk vind."

"De kleur is daarbij het belangrijkst. Soms heb ik al een idee van wat ik zoek en soms begint een idee bij iets wat ik vind. Al die spullen gebruik ik om mee te schilderen, alleen dan dus zonder verf."

Muizenmaskers
Hij laat een afbeelding zien van werk dat hij in 2013 maakte: cirkels waarop allerhande speeltjes zijn geplakt. Een jaar later opende zijn eerste solotentoonstelling in New York met een slaapkamer vol beplakte en gekleurde wanden.

Ook de videoclips van de Japanse popster Kyary Pamyu Pamyu dragen Masuda's signatuur met veel dansende donuts en strikjes.

De roze boot in de loods op het NDSM-terrein speelt morgen een belangrijke rol in de performance die Masuda dan opvoert. Voor het publiek is eventueel ook een rolletje weggelegd. Er zijn maskers beschikbaar om te figureren als medemuis.

De slaapkamer in New York Beeld GION

Anonymous(e)

Escape From Anonymous(e) is morgen bij de Y-helling te zien en begint om 16.30 uur. De voorstelling duurt on­geveer veertig minuten. Aan het ­project werken meerdere kunstenaars, ­acteurs en muzikanten mee, onder wie designers Bas Kosters en Bonne Reijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden