Plus

Katinka Polderman is oergeestig maar ook één groot cliché

Polderman Draagt Een Steentje Bij is het meest geëngageerde en meest ambitieuze programma van Katinka Polderman tot nu toe. We hopen maar dat de 'ultrakorte liedjes' die ze presenteert als cabaretinnovatie geen navolging zullen krijgen.

Katinka Polderman wordt nergens echt moralistisch. Beeld Krijn van Noordwijk

Nee, die luie stoel komt ze de hele avond niet uit. En waarom zou Katinka Polderman ook? Ze heeft alles bij de hand. Gitaren. Thee. Sarcasme.

Bovendien is die stoel natuurlijk een metafoor. Een dubbele zelfs. We ­maken ons best zorgen om dier en milieu, maar niet genoeg om er echt iets aan te doen. Polderman vindt daar iets van.

Zelf is ze ook ­liever in het theater dan dat ze op het Malieveld staat. Konijnenpantoffels zitten nu eenmaal lekkerder dan ­kaplaarzen. Polderman Draagt Een Steentje Bij is haar meest geëngageerde en meest ambitieuze programma tot nu toe.

Ironie
Ze begint door de geschiedenis van de mensheid te schetsen van prilste begin tot de aanvang van haar voorstelling en laat tegen het einde cavia's terugblikken op het tijdperk van die misschien intelligente, maar ook zeer destructieve tweevoeters.

Subtiel gaat Polderman niet te werk in haar pleidooi tegen de mens, maar echt moralistisch wordt ze ook nergens. Liever zingt de cabaretière liedjes waar de ironie van afspat, zoals het oergeestige Het leven is te kort voor idealen.

Haar eigen bestaan weet Polderman subliem te relativeren door te stellen dat de wereld al af was voor haar komst en dat nog steeds zal zijn als ze er straks niet meer is.

Flauw
Daar staan wel net iets te veel mindere momenten tegenover. Haar klaagzang over het krijgen van een kind is één groot cliché en we hopen maar dat de 'ultrakorte liedjes' die ze presenteert als cabaretinnovatie geen navolging zullen krijgen.

Ook Poldermans carnavalskrakers voor slimme mensen, staand op haar stoel gezongen, zijn erg flauw, net als haar verhaal over televisiepresentator John Williams, wiens leven ze voltooid acht.

Polderman komt soms even erg hard uit de hoek. Prima, maar als daarachter geen geloofwaardige ergernis zit, begint het op schmieren te lijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden