Plus

Karl Hyde: 'We gaan Underworld opnieuw uitvinden'

Danceduo Underworld treedt vrijdag op in de passage onder het Rijks. De schilderijen hebben niets te vrezen, verzekert Karl Hyde. 'Respect daarvoor is onze topprioriteit.'

Karl Hyde en Rick Smith voor de nachtwacht.Beeld Jos Kottman

Wordt dit jullie eerste optreden in een museum?
"Weet je, dat zou heel goed kunnen."

Jullie zijn gaan kijken op de plek waar het gaat gebeuren.
Lacht hard. "Een fietstunnel... We hebben door de jaren heen op veel ongebruikelijke locaties opgetreden, maar deze is wel heel ongebruikelijk."

Hoe is de akoestiek er?
"Verschrikkelijk. Maar nogmaals: we hebben ruime ervaring met het spelen op vreemde locaties. En in veel officiële concertzalen kan de akoestiek ook heel uitdagend zijn. Die tunnel is dat zeker. Ik kan me voorstellen dat klassiek of jazz er prima klinkt, maar het zal hard werken zijn om ook dance er goed te laten klinken. Maar daar houden we van."

Kunnen jullie ook spelen met die akoestiek, hem misschien zelfs in jullie voordeel benutten?
"Ja, dat kan. Maar hier moeten we voor alles voorzichtig zijn. We spelen in een gebouw vol kunst van onschatbare waarde. Dan kijk je wel even uit hoe hard je een kickdrum laat losbarsten. We gaan heel bedachtzaam te werk."

Sommige Amsterdammers zijn toch best een beetje bezorgd.
"Dat begrijp ik, echt. We hebben het over kunstwerken van honderden jaren oud. Respect daarvoor is onze topprioriteit. Wij staan er een avond en gaan de dag erna weer weg, maar die schilderijen moeten nog generaties en generaties mee."

Jullie spelen recht onder De Nachtwacht.
"Ja, die heb ik laatst ook gezien."

En?
"Het is een groot schilderij, nietwaar?"

Niet helemaal uw soort kunst?
"Ik houd echt niet alleen van moderne kunst, hoor. De schilderijen in de hal tegenover De Nachtwacht vond ik schitterend, die raakten me heel diep. Al die werken die ik al zo vaak op foto's in boeken had gezien: adembenemend."

Was u eerder in het Rijksmuseum?
"Nee, nooit. Ik ben wel heel vaak in het Stedelijk Museum geweest, ik denk elke keer dat Underworld in Nederland was. Ik ging er vooral vanwege The Beanery heen, de installatie van Edward Kienholz. Dat is sinds ik op de kunstacademie zat een van mijn favoriete kunstwerken. Toen ik in Los Angeles woonde ben ik ook gaan kijken in het café op Santa Monica Boulevard dat Kienholz inspireerde. Het mooie van de installatie in het Stedelijk vind ik dat er maar een persoon tegelijk in kan. Je hebt het kunstwerk echt even voor jezelf. Ik ben zo vaak wezen kijken dat The Beanery bijna een oude bekende van me is: Hallo, daar zijn we weer."

Wat gaan jullie doen in de passage?
"Het wordt heel anders dan een gebruikelijk Underworldconcert. Als we op een festival optreden, ligt vast wat we gaan doen. We werken al een tijdje aan een parallelversie van Underworld; die zou ons veel vrijheid kunnen bieden. Op ADE presenteren we die. We gaan improviseren. Het wordt een negentig minuten durende reis waarvan wijzelf ook niet weten wat het eindpunt is. We brengen de muziek naar waar wij en het publiek willen dat die heengaat. We gaan Underworld opnieuw uitvinden."

Betekent dat: weg van de dance?
"Integendeel. We willen juist onze roots bevestigen. We komen uit de dance, we keren daar nu weer naar terug. Maar dan wel improviserend dus. Miles Davis is ook een held van ons. Dance maken met zijn gevoel voor avontuur, dat willen we. Dance en improvisatie lijken misschien moeilijk met elkaar te combineren, maar in de vroege jaren negentig deden dj's het vaak. Ze lieten zich leiden door sfeer en gevoel. Daar willen we naar terug."

De grote Underworldklassieker spelen jullie wel?
"Het zou kunnen. Dat zeg ik niet om flauw of interessant te doen, maar omdat ik het gewoon niet weet. We hebben een globale opzet gemaakt, maar het kan best dat we alles op het laatste moment toch weer omgooien. Alles is live, maar het zal meer lijken op een dj-set dan een concert. En het gaat om de muziek, de visuals zullen bescheiden zijn."

Jullie houden ook een lezing op ADE. Waarover?
"Het gaat over Underworld van 1990 tot nu. Maar we gaan onszelf niet op de borst gaan kloppen. Wel willen we benadrukken dat Underworld over meer dan alleen muziek gaat. Met het collectief Tomato houden we ons ook bezig met design, typografie, film, ga maar door. Ook voor mensen die niet van dreunende techno houden, is er bij ons genoeg te halen. En we willen in de lezing het belang van samenwerking benadrukken. Bij ons in de studio is het een komen en gaan van vaak heel jonge producers. Zij leren van ons, wij leren van hen."

Vorig jaar zei u in Het Parool de dancemuziek nauwelijks meer te volgen. Is dat nog steeds zo?
"Ik heb een heel eclectische smaak. Ik houd van jazz, oude blues, wereldmuziek; overal valt wel iets te ontdekken. Rick is van ons tweeën degene die de dancemuziek op de voet volgt. En hij voedt mij. Ik ben de studio nog niet in of hij zegt: 'Dit moet je horen'."

Op de vorige editie van ADE trad Maceo Plex op in de passage onder het Rijks. Kent u zijn muziek?
"Ja, zeker. En ik vind hem goed. Wat ik leuk vind, is dat hij vaak muziek van Underworld in zijn sets verwerkt. Dat doen meer dj's. Ze verknippen die muziek, geven er een ander tempo aan. Heel leerzaam voor ons: oh, dat kun je er ook mee doen."

Underworld lijkt een speciale band met Nederland te hebben. Is dat echt zo of wekken jullie die indruk in alle landen die jullie aandoen?
"Met Nederland, met Amsterdam, hebben we echt iets. Al in een heel vroeg stadium pikten jullie onze muziek op. Onze hechte band heeft ook veel te maken met onze vriendschap met Gert van Veen van Quazar en de Welcome To The Future-feesten. We wisten niet wat we hoorden, toen hij ons vertelde dat in Amsterdam op Koningsdag iedereen stond te dansen op onze muziek. Engeland en Nederland lijken veel op elkaar. Er is één groot verschil: jullie huizen hebben grotere ramen, er komt bij jullie meer licht binnen."

Underworld

Karl Hyde (1957) en Rick Smith (1959) maken al sinds de late jaren zeventig samen muziek. Aanvankelijk in de newwavegroep Freur en vanaf 1987 in Underworld. Ook Underworld maakte in eerste instantie 'gewone' popmuziek, maar al snel vielen de leden voor de dancemuziek die eind jaren tachtig de kop opstak in Engeland.

Naam maakte de groep met het in 1990 verschenen album Dubnobasswithmyheadman, dat een ware danceklassieker is geworden. Anonimiteit, vaak een kenmerk van dance, is de groep vreemd: samen met dj Darren Emmerson presenteerde men zich nadrukkelijk samen. Ook liep Underworld voorop in het live uitvoeren van dancemuziek.

Een grote hit had de groep in 1996 met Born slippy, een belangrijk onderdeel van de soundtrack van de film Trainspotting. Darren Emmerson is sinds 2000 geen lid meer van Underworld. Hyde en Smith maken ook deel uit van kunst- en ontwerpcollectief Tomato.

Underworld (Live)Fietspassage Rijksmuseum

Vrijdag 20 oktober 2017, 19.00-23.00 uur.

Het event is gratis en heeft een beperkte capaciteit.

Audio Obscura x Rijksmuseum present: Underworld (Live) wordt mogelijk gemaakt door Heineken en KPN.

Underworld keynoe at ADEDeLaMar Theater (panel room D4)

Woensdag 18 oktober 2017, 14.00 uur

Dit evenement is exclusief toegankelijk voor ADE-pas- en -conferentiekaarthouders

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden