Karel Lovers verkoopt rondvaartrederij Lovers

Rondvaartrederij Lovers, de grootste van de stad, komt in andere handen. Karel Lovers heeft het rondvaartbedrijf dat zestig jaar geleden werd opgericht door zijn vader, van de hand gedaan.

De rondvaartboot op waterstof, die Lovers drie jaar geleden introduceerde. Beeld anp
De rondvaartboot op waterstof, die Lovers drie jaar geleden introduceerde.Beeld anp

De rederij, met 23 boten, dochter Watertaxi en ticketactiviteit Lovers Transpotainment op Schiphol komen in handen van de Amsterdamse branchegenoten Rederij 't Smidtje en Tours & Tickets. Een overnamebedrag wordt niet bekend gemaakt.

'Het werd eens tijd om te denken aan andere zaken,' zegt de 68-jarige Karel Lovers, eigenaar en tweede generatie Lovers in het bedrijf. 'Ik zit al vijftig jaar in de rondvaart, in het toerisme en de scheepvaart. Dat houdt een keer op.'

'Ik had de keuze: in het harnas sterven of andere mooie dingen gaan doen. De hoofdprijs komt maar één keer voorbij. Mijn kinderen hebben geen interesse in de kern van het bedrijf, de rondvaartbusiness. Dat is jammer, maar dat weet ik al een hele tijd.' Jongste zoon Quinten zet Loversdochter Powerzone zelfstandig door.

Familienaam
'We praten al een paar jaar met elkaar over een overname. Voor mij stond bovenaan dat de rederij Lovers moest blijven heten en dat het personeel helemaal mee gaat. Dat is gelukt. De familienaam blijft bestaan, die komt in goede handen. Ik heb er vertrouwen in dat ze netjes met het bedrijf omgaan.'

Hij gaat in Amsterdam door met zijn Powerzone (lasergamen, bowlen en dineren), evenementenbureau Toptours en speciaalbiercafé Delirium. 'En met m'n uitvindingen; uitvinden is een hobby van me,' zegt Lovers, die naast allerlei nautische innovaties bijna twintig jaar geleden een eigen spoorbedrijf begon tussen Amsterdam en IJmuiden en later met de opbrengst uit de verkoop daarvan een kartonnen verpakking bedacht, waaruit geen poeder kan lekken.

't Smidtje
Rederij 't Smidtje wordt met de overname in één klap de grootste rondvaartrederij in de stad. 'We willen met Lovers capaciteit en vaartuigen toevoegen aan onze activiteiten,' zegt Tomas de Smidt van rederij 't Smidtje.

Hij begon het bedrijf in 2001 met één salonbootje. Inmiddels telt de onderneming achttien schepen en worden sinds 2011 als See Amsterdam ook rondvaarten aan toeristen aangeboden.

De Smidt doet de overname met de in Lijnden gevestigde Tourism Group Holding, bij toeristen vooral bekend van toerismedochter Tours & Tickets.
De ticketdochter begon dertig jaar geleden op het Damrak als verkooppunt van kaartjes voor excursies en attracties. Het bedrijf is naar eigen zeggen op dat vlak nu marktleider in de hoofdstad.

Karel Lovers (links) in september 1996, toen hij samen met Peter Sul (rechts) Lovers Rail begon. Twee jaar later verkocht het duo het bedrijf aan het Franse CGEA Transport, dat de verbinding tussen Amsterdam en IJmuiden al snel staakte. Beeld anp
Karel Lovers (links) in september 1996, toen hij samen met Peter Sul (rechts) Lovers Rail begon. Twee jaar later verkocht het duo het bedrijf aan het Franse CGEA Transport, dat de verbinding tussen Amsterdam en IJmuiden al snel staakte.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden