Plus

Kan Schiphol nu nog wel verder groeien?

Veiligheid staat voorop, is het mantra van luchtvaartsector, vliegveld en politici. Maar die staat op Schiphol niet voorop. De veiligheid van het vliegverkeer komt op de tweede plaats, ver na groei.

Zonder een duchtige veiligheidsaanpak is groei boven de huidige 500.000 vluchten na 2020 volgens de OVV onmogelijk. Beeld Robin Utrecht/ANP

Het scheelde een haartje, eind maart, bij twee Boeings van KLM en Transavia. De ene 737 maakte een doorstart op de Zwanenburgbaan, waardoor die in het vaarwater kwam van de andere Boeing die net op de Kaagbaan was gestart.

De toestellen passeerden elkaar op dezelfde hoogte op een kilometer afstand - minder dan drie seconden vliegen.

Het is weer zo'n 'incident' dat zich de afgelopen jaren veel vaker boven Schiphol heeft voorgedaan. Net zo goed als de gestage stroom incidenten waarbij voertuigen op landingsbanen rijden waar net een vliegtuig wil landen.

Die zetten de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) aan tot een onderzoek van veertien maanden en een waarschuwende conclusie een jaar geleden: Schiphol is nu nog veilig, maar zal dat bij verdere groei niet meer zijn.

Onvoldoende doordrongen
Toen knikten alle betrokkenen instemmend. Maar vervolgens winkelde niet alleen luchtvaartsector maar zelfs het verantwoordelijke ministerie van Infrastructuur alleen de welgevallige conclusies uit het OVV-rapport: Schiphol was niet ónveilig.

Daarmee gaat het ministerie volgens een geërgerde Onderzoeksraad voorbij aan de conclusie dat de grenzen van veiligheid in zicht komen. "Dat doet geen recht aan de zorgen van het OVV."

Harder kan de kritiek niet zijn. Het enige ministerie dat waakt over de luchtvaart, speelt een jaar na het alarmerende rapport nog steeds mooi weer. Infrastructuur en Waterstaat is volgens de OVV 'onvoldoende doordrongen' dat het veiligheidsbeleid anders moet.

Voorkomen van risico's,
In plaats van de weg te plaveien voor verdere groei van het aantal vluchten, zoals afgesproken in het regeerakkoord, moeten partijen zich volgens de raad richten op het voorkomen van risico's, ook als dit consequentie heeft voor het aantal vluchten op de luchthaven.

De OVV schetst daarmee het definitieve einde van de groeiambities van dit kabinet, van Schiphol en de luchtvaartsector. Zonder een uitputtende, duchtige veiligheidsaanpak is groei boven de huidige 500.000 vluchten na 2020 volgens de raad onmogelijk.

Daarmee is het aangepaste milieurapport dat binnenkort over die groei moet verschijnen bij voorbaat nutteloos, omdat daarin geen rekening is gehouden met nieuwe veiligheidsmaatregelen.

Die zullen grote gevolgen hebben voor de wijze waarop Schiphol en de luchtverkeersleiding de zes landingsbanen kunnen gebruiken, evenals de vliegroutes die daarvan en naartoe leiden. Zaken als geluidshinder, uitstoot van schadelijke stoffen, nachtroutes: alles staat nu op losse schroeven.

Onderling geruzie
Het ministerie van Infrastructuur kan de schrobbering niet langer naast zich neerleggen. En de luchtvaartsector kan zich niet langer verschuilen achter zijn 'integraal veiligheidsoverleg Schiphol', waarvan eerder bleek dat het vaak machteloos en krachteloos was, onder meer door onderling geruzie.

Schiphol zal, daartoe gemaand door een veel daadkrachtigere minister van Luchtvaart, grote ingrepen moeten toestaan. Daarbij moet niet alleen op de grond de warrige vormgeving van elkaar kruisende landingsbanen en taxibanen rigoureus op de schop, maar ook de brij aan vliegroutes die daar naartoe leiden.

Ook de soms bizarre, risicoverhogende Aldersafspraken over het voorkomen van geluidshinder - waarbij voortdurend van baan en route wordt gewisseld om hinder te spreiden - zullen van tafel moeten.

De bij het Lelystadcircus beloofde herinrichting van het luchtruim kan niet snel genoeg plaatsvinden.

Bijna onvoorstelbaar
Het is bijna onvoorstelbaar dat de hoognodige ingrepen nog tot gevolg hebben dat Schiphol verder kan groeien. Ze zouden zelfs tot krimp ­kunnen leiden. Reden temeer om niet nog langer te talmen met de volledige openstelling van Lelystad Airport, zodat risico's wat beter worden gespreid.

Verdere groei van het aantal vluchten op Schiphol mag vanuit het oogpunt van geluidhinder mogelijk zijn, voor onze economie zelfs noodzakelijk zijn en luchtvaart mag statistisch gezien als veiligste manier van vervoer gelden, het gumt de risico's die omwonenden, bemanning en vliegtuigpassagiers nu lopen, niet uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden