Kan de Valkenburgerstraat veranderen in een groene oase?

Nu is het nog zo'n beetje de vieste en lawaaiigste straat van Amsterdam, maar als het aan buurtbewoner Manu Hartsuyker en haar medestanders ligt, verandert de Valkenburgerstraat in een groene oase.

Buurt­bewoner Manu Hartsuyker heeft het antwoord op de drukke Valkenburg­erstraat: een oase van groen Beeld Jan Hoedemaker

"Trek de IJtunnel door tot aan het Meester Visserplein en je kunt ruimte creëren voor een prachtig lintpark, dat de twee belangrijkste waterwegen van Amsterdam met elkaar verbindt: de Amstel en het IJ."

Daarmee heeft Hartsuyker meteen het grootste deel van de naam onthuld van wat een nieuw Amsterdams park zou moeten worden: Amstel-IJpark. Groen en gezond. Inspirerend en aangenaam. Rustgevend en dynamisch. Nogmaals: als het aan Hartsuyker en de haren ligt.

Ambitieus plan
Het is een ambitieus plan, dat realiseren de initiatiefnemers zich ook wel, want de Valkenburgerstraat is in verkeerskundig opzicht geen onbelangrijke straat voor de stad.

Een groot deel van de 50.000 auto's die dag in dag uit via de IJtunnel onderweg is naar Noord of er juist vandaan komt, beweegt zich over deze verbindingsstraat.

Dat maakt Hartsuykers straat tot een 'betonwoestijn'. "Voor wat betreft luchtkwaliteit en lawaai zijn wij het afvoerputje van de stad. En alle autowerende maatregelen van de laatste jaren, zoals bijvoorbeeld de aangepaste situatie op en rond het Muntplein, hebben het bij ons voor de deur alleen maar drukker gemaakt."

De IJtunnel zoals die nu is, is een residu van 'de oude stad', zegt Hartsuyker. "De tunnel is van vóór de Ring, maar veel mensen gebruiken hem nog alsof er nog steeds geen mogelijkheid is om om de stad heen te rijden. Mensen die van Noord naar Zuid moeten bijvoorbeeld, die gebruiken hem vaak."

Menselijke stadsstraat
Als de tunnel niet kan worden doorgetrokken - je mag niet uitsluiten dat het te prijzig uitpakt - hoopt Hartsuyker dat het plan in elk geval bestuurders wakker schudt.

"Minder auto's. Zodat de Valkenburgerstraat weer een menselijke stadsstraat wordt in plaats van de racebaan die het nu is."

Het is nog onbekend of voor een potentiële nieuwe tunnel gebruik kan worden gemaakt van de fundamenten van de tunnel die er nu al ligt: de voormalige autotunnel waar de ondergrondse speeltuin TunFun in is gevestigd.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden