Plus

Kamerorkest brengt ongebruikelijke werelden samen in Noord/Zuidlijn

Schubert zal zijn symfonie nooit meer kunnen voltooien, Amsterdam de Noord/Zuidlijn hopelijk wel. Geïntroduceerd door Paul Haenen speelde het Nederlands Kamerorkest 'De Onvoltooide' van Franz Schubert in de entreehal van de Noord/Zuidlijn.

Het Nederlands Kamerorkest speelt Schuberts 'De Onvoltooide' in de nieuwe, ondergrondse entreehal van de Noord/Zuidlijn Beeld Dingena Mol

Een ironische knipoog: het peperdure, schijnbaar oneindige hoofdpijndossier van de ­gemeente Amsterdam, gecombineerd met ­onaffe klassieke muziek. Op een zonnige zondagavond speelt het Nederlands Kamerorkest Symfonie nr. 8, bijgenaamd 'De Onvoltooide' van Franz Schubert onder de grond, in de kathedraal van de Amsterdamse metro. 'De Onvoltooide in de onvoltooide,' zoals Paul Haenen het concert introduceert.

Bezoekers worden door een twintig centimeter dikke deur, via een ijzeren brandtrap, naar de bouwplaats begeleid. Medewerkers in fluorescerende hesjes houden iedereen in de gaten. Mensen kijken over de rand, de diepte in, waar de rails van de Noord/Zuidlijn klaar voor ­gebruik lijken. Bewonderende uitroepen klinken. "Het is veel minder diep dan ik had ­verwacht," zegt een bezoeker.

Livestream
Het Nederlands Kamerorkest voert 'De Onvoltooide' met maximale bezetting uit: veertig ­muzikanten, waaronder ook blazers en slagwerkers, vullen een nis achter in de ruimte. Om alle materialen op de goede plek te krijgen, is in alle vroegte begonnen met instrumenten en stoelen naar binnen te takelen. Achter de schermen zit een heel team klaar om de livestream van het concert mogelijk te maken, om de enorme ­populariteit op te vangen.

Valentijn Grapperhaus (25) heeft samen met vrienden direct een kaartje gekocht toen hij hoorde van het concert. Hij gaat elk jaar naar de Matthäus-Passion, maar heeft verder niet zo veel met klassieke muziek. "Ik ben ontzettend benieuwd wat de ruimte met de muziek doet."

Dominee Gremdaat
Jeanne van Minderhout (70) gaat ­regelmatig naar klassieke uitvoeringen, maar vindt dit toch wel heel spannend. "Wat een idee, kom er maar op." De bijzondere combinatie tussen een publieke locatie en muziek motiveerde Bastiaan de Vogel (37) om een kaartje te kopen. "Ik ben heel benieuwd, deze ruimte is natuurlijk niet gebouwd om muziek in te maken."

Paul Haenen introduceert het concert, in zijn bekende rol van Dominee Gremdaat. Haenen: "Ik ben een echte treingek. Daarnaast zit er echt kunst in het onvoltooide." In zijn introductie bespreekt hij populisme, euthanasie en Ajax. Hij drukt iedereen op het hart vooral te genieten van het onvoltooide moment. Het publiek grinnikt, knikt instemmend, kijkt vertederd en ­besluit met een daverend applaus.

Onheilspellend
Als het Nederlands Kamerorkest de eerste ­noten inzet, komen twee ongebruikelijke werelden samen. Op een rustig moment in het stuk overstemmen kletsende reizigers de violen, of is in de verte het gesuis van een metro te horen. Als de symfonie in zijn volle geweld klinkt, vult het de gehele hal. Schuberts concert schiet van intiem naar onheilspellend, naar lieflijk.

De reacties zijn enthousiast. Bastiaan de Vogel is positief verrast: "Ik vond de akoestiek zo bijzonder. Er was minder absorptie dan ik had verwacht, maar het galmde ook niet." Jeanne van Minderhout ziet de verbinding tussen de muziek en het bouwproject: "De hardheid van sommige delen vond ik passen bij de constructie. De muziek weerspiegelde echt het project."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden