Update

'Kamer onvolledig geïnformeerd over ProRail'

De Tweede Kamer is de afgelopen jaren onduidelijk en onvolledig geïnformeerd over de besteding van budgetten die werden verstrekt aan spoorbeheerder ProRail. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) geeft de volksvertegenwoordigers 'instabiele' begrotingsgegevens, waardoor de Kamer geen goed overzicht heeft over de geldstromen.

ANP/Redactie
Minister Melanie Schultz van Haegen. Beeld anp
Minister Melanie Schultz van Haegen.Beeld anp

Dat staat in een rapport dat de Algemene Rekenkamer vandaag publiceerde.

Doordat de parlementariërs het overzicht in besteding van de geldstromen missen, hebben zij geen kans 'om uitvoering te kunnen geven aan hun budgetrecht en de daarbij behorende controlerende taak', schrijven de rekenmeesters.

'Niet optimaal benut'
De Tweede Kamer heeft al langer het idee dat het budget dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) beschikbaar stelt voor het spoorwegnet niet optimaal wordt benut. Een parlementaire commissie wil hierover in januari rapporteren.

De commissie vroeg de Rekenkamer om ook naar de materie te kijken en dat resulteerde vandaag in het rapport 'Besteding spoorbudgetten door ProRail'.

'Wél volledig geïnformeerd'
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) heeft de Tweede Kamer in de afgelopen jaren wél volledig geïnformeerd over de besteding van budgetten voor spoorbeheerder ProRail, reageert minister Melanie Schultz van Haegen.

'Uw conclusie dat de informatievoorziening aan de Tweede Kamer onvolledig is, deel ik niet', aldus de minister.

2 miljard euro
ProRail kreeg in 2005 de concessie het Nederlandse spoornet te beheren. Het bedrijf, dat volledig eigendom is van de Staat, krijgt daarvoor jaarlijks circa 2 miljard euro. Het ministerie kan volgens de onderzoekers niet eenduidig vaststellen welk deel van het budget in de jaren 2005-2010 is besteed.

'Uit onderzoek van de Rekenkamer blijkt dat het nog niet bestede deel maximaal 1,1 miljard van totaal 11,5 miljard is', schrijven de rapportopstellers.

Niet volledig besteed
Door de financiële perikelen is niet het volledige rijksbudget voor beheer, onderhoud en aanleg van het spoor besteed, concluderen de rekenmeesters. Vertragingen doen zich voor bij het wegwerken van achterstanden in onderhoud, de spoorbeveiliging en het verhogen van de betrouwbaarheid van het spoornet.

Volgens het rapport stuurt Schultz de spoorbeheerder op 'diffuse wijze' aan. Op het ministerie zijn namelijk te weinig ambtenaren om de honderden spoorprojecten aan te sturen. Op het ministerie moet aansturing en toezicht op het bedrijf worden gescheiden. Dat adviseerde de Rekenkamer al eerder, maar dat advies is niet opgevolgd door de voorganger van Schultz, Camiel Eurlings.

'Geen achterstallig onderhoud spoor'
ProRail zegt zich te herkennen in het beeld dat de Rekenkamer schetst. 'In de periode 2005-210 is er inderdaad minder uitgegeven dan begroot, maar dat wil niet zeggen dat er sprake is van achterstallig onderhoud.'

Volgens een woordvoerder ligt de infrastructuur er goed onderhouden bij en voldoet aan de regels van veiligheid, beschikbaarheid en punctualiteit.

Lees hier het rapport 'Besteding van spoorbudgetten door ProRail'

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden