Kamer en Eurlings botsen over spitsstroken

DEN HAAG - De Tweede Kamer en verkeersminister Camiel Eurlings zitten allesbehalve op een lijn over een wet die de versnelde aanleg van spitsstroken en andere wegverbredingen regelt.

In het debat over de verkeersbegroting liepen de gemoederen woensdag af en toe hoog op. Eurlings wil de zogenoemde spoedwet zo snel mogelijk behandeld zien in het parlement. Deze kabinetsperiode moet immers de schop de grond in.

Maar die vlieger gaat voorlopig niet op. De verkeersspecialisten in de Kamer houden vast aan een spoedadvies van de Raad van State over aanpassingen in de wet. Eurlings vindt dat niet nodig. De wet zou zorgvuldig genoeg zijn.

Met Paul de Krom (VVD) had hij een vinnige discussie. Eurlings beschuldigde hem al eerder van politieke motieven door te vragen om het advies. De Krom noemde de CDA-bewindsman ''een stuk zeep dat continu door de vingers glipt''. ''Een zeepje ruikt lekker. Uw verhaal stinkt'', reageerde Eurlings.

Dertig spoedwetprojecten
SP-Kamerlid Emile Roemer vroeg of de minister wat te verbergen had, omdat het spoedadvies amper een week zou vergen. Volgens SGP-collega Kees van der Staaij bestaat de vrees dat de wet naast de dertig spoedwetprojecten mogelijk ook gaat over grote weg- en spoorprojecten, zonder bijbehorende milieuonderzoeken.

Eurlings zegde daarop een lijstje van die grote projecten toe om de twijfel op dat punt, die ook bij coalitiepartij PvdA leeft, weg te nemen. De Kamer hield echter de boot af en gaat zich eerst intern beraden. ''Daarna zullen we onze mind opmaken'', aldus De Krom.

In het debat was Eurlings vol lof over de Nederlandse Spoorwegen. Maar hij steunde niet een pleidooi van coalitiepartij PvdA om de NS ook na 2015 het alleenrecht te gunnen om treinen te laten rijden over het hoofdspoor. Het CDA was nog afhoudender. ''Dit is geen prikkelen, maar pamperen'', aldus Kamerlid Ger Koopmans. Eurlings zei dat ook hij de NS scherp wil houden.

Aan het einde van het debat kwamen twintig moties op tafel. PVV'er Barry Madlener wil bijvoorbeeld straatvegers en vuilophalers buiten de spits laten werken, eigenlijk een zaak van gemeenten. PvdA en CDA pleiten daarnaast voor 40 miljoen euro extra investeringen in de fiets, zoals voor routes in het woonwerkverkeer tussen Arnhem en Nijmegen en Leiden-Den Haag. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden