Plus

Kabinet zet influencers in om jongeren te bereiken bij coronacampagne

Het kabinet zet YouTubers en vloggers in bij de Alleen Samen-campagne die het coronavirus moet indammen. Tien van deze influencers, die vooral een groot bereik hebben onder jongeren, krijgen ook betaald voor het plaatsen van een video en een story op sociaal medium Instagram. 

YouTuber korthom heeft via 'een betaald partnerschap' met Rijksoverheid.nl een filmpje op zijn Instagrampagina geplaatst waarin hij de maatregelen van het kabinet promoot.Beeld Screenshot Instagram

Die betalingen lopen via mediabedrijf Talpa.

De influencers, zoals YouTuber Qucee (Quentin Correia) en Thomas Brok, beter bekend als korthom, zijn uitgekozen op hun bereik onder jongeren tussen de 14 en 19 jaar en ‘enthousiasme en affiniteit’ met het onderwerp. Ook is er gekeken naar de etnische achtergrond, leeftijd en sekse van hun doelgroep.

‘Verstandig doen’

Zo roept Qucee al zijn ‘strijders’ (735.000 volgers) op ‘met z’n allen verstandig te doen’. “Ik weet dat er heel veel mensen zijn die denken: Ik kan dat coronavirus gewoon aan. Maar er zijn ook heel veel mensen om je heen die het niet aankunnen.” Zelf is hij daarvan bewust, zegt hij, omdat zijn zwangere vriendin met longproblemen ook tot de risicogroep behoort.

YouTuber Korthom heeft voor zijn 117.000 volgers een filmpje geplaatst waarin hij tegen twee varianten van zichzelf Monopoly speelt ‘voor de 26ste keer’. Hij zegt dat quarantaine ‘eigenlijk best wel nice is’, maar snapt ook als zijn volgers ‘de situatie klote vinden’. “Ondertussen beschermen we zo wel de zwakkeren in de samenleving, misschien wel je ouders of grootouders.”

Script

De influencers mogen na een briefing zelf het ‘script’ van hun filmpje bedenken, maar het ministerie van Volksgezondheid bepaalt samen met de dienst publieke communicatie van het ministerie van Algemene Zaken de uiteindelijke inhoud.

Hoeveel de influencers voor hun posts betaald krijgen, weet een woordvoerder niet. Wel is die vergoeding lager ‘dan wat hier regulier voor in rekening wordt gebracht’. “Zowel Talpa als de influencers hebben vanwege de coronacrisis een lager tarief gehanteerd.”

'Krachtiger communicatiekanaal’

De rijksoverheid zegt vaker influencers in te zetten voor campagnes die gericht zijn op jongeren, omdat ‘een influencer een krachtiger communicatiekanaal is’ dan rijksoverheid.nl. Dat gebeurt ‘geregeld’ via RTL.

Dit zijn alle tien influencers die in samenwerking met het Rijk posts hebben geplaatst of gaan plaatsen: Shaquille Montèl PolakQuceeBilal WahibGiel de Winter van StukTV, Didi ShannaDéfano HolwijnSophie MilzinkHanweRutger VinkThomas Brok alias korthom. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden