Kabinet steekt kwart miljoen euro in popmuziek

Het kabinet trekt 250.000 euro uit om te zorgen dat Nederlandse popbandjes straks vaker meedingen naar een topnotering in de internationale hitlijsten.

Bands als Chef'Special trekken in eigen land volle zalen in poppodia Beeld anp
Bands als Chef'Special trekken in eigen land volle zalen in poppodiaBeeld anp

Om ook buiten de landsgrenzen door te breken zijn investeringen nodig, zo schrijft minister Jet Bussemaker (Cultuur) woensdag aan de Tweede Kamer.

Bands als Chef'Special, Kensington en Jett Rebel trekken in eigen land volle zalen in poppodia, waardoor zij zich ook in het buitenland in de kijker spelen. Maar binnenlands succes blijkt dan niet lucratief genoeg om ook de dure sprong naar het buitenland te maken.

Buitenlandse platenmaatschappijen die interesse tonen, verwachten vaak ook een investering van de band zelf. Bussemaker wil dat meer popmuzikanten van eigen bodem de kans krijgen de wereldwijde top te bereiken, zoals ook Nederlandse deejays een belangrijk exportproduct zijn geworden.

Buitenland-APK
Tiësto, Armin van Buuren, Martin Garrix en Hardwell hebben zich genesteld in de wereldtop van de dance-industrie. Daarin moet de Nederlandse popmuziek ook slagen, zo vindt de sector zelf. De Popcoalitie, waarin een groot deel van de sector zich heeft verenigd, heeft een plan bedacht om dat mogelijk te maken.

Bands die willen doorbreken in het buitenland, kunnen een investering krijgen. Zij moeten dan wel door een onafhankelijke commissie een 'buitenland-APK' ondergaan om te toetsen of hun ambitie kans van slagen heeft.

De PvdA-bewindsvrouw is er enthousiast over. Ze zegt dit jaar al 190.000 euro toe en trekt 60.000 euro uit voor een onderzoek naar de rol en positie van Nederlandse poppodia.

Buma Cultuur en het Fonds Podiumkunsten steken daarnaast ieder 500.000 euro per jaar voor de periode 2017-2020 in het plan. Buma Cultuur gaat gevestigd talent ondersteunen, terwijl het fonds zich richt op beginnende bands.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden