Kabinet kan door met luchthaven Lelystad

De uitbreiding van luchthaven Lelystad is een stap dichterbij gekomen. Het aangepaste milieueffectrapport is goedgekeurd. 

Lelystad Airport Beeld ANP

Het is een tegenvaller voor actiegroepen die zich verzetten tegen de plannen.Het milieueffectrapport moest worden geactualiseerd omdat er fouten in de geluidsberekeningen waren. De onafhankelijke Commissie mer liet woensdag weten de aanpassing goed te keuren.

De minister beschikt nu volgens haar "over alle essentiële milieu-informatie voor een besluit over het gebruik van Lelystad Airport". "Aandachtspunt is dat in de beginjaren langdurig laag wordt gevlogen, waardoor in een groot gebied duidelijke geluidpieken optreden", laat de Commissie mer weten.

"Ze adviseert de minister om de omgeving uit te nodigen mee te denken over het beheersen van de hinder."

Schiphol
Lelystad moet vakantievluchten gaan overnemen van Schiphol. Tot 2023 gaat het om 10.000 starts en landingen per jaar. Daarna moet het vliegveld groeien naar 45.000 vliegbewegingen. De opening van de nieuwe luchthaven is al twee keer uitgesteld en staat nu gepland voor april 2020.

De bewonersorganisaties, die de fouten ontdekten, wilden een heel nieuw milieueffectrapport. Als de Commissie mer daarmee had ingestemd had dat vermoedelijk opnieuw flinke vertraging opgeleverd voor de opening van de luchthaven, die aanvankelijk al voor dit jaar gepland stond.

Er is veel weerstand tegen uitbreiding. Veel mensen in omliggende provincies vrezen geluidsoverlast. Ook vinden burgers dat ze onvoldoende bij de besluitvorming zijn betrokken. Van Nieuwenhuizen besloot begin dit jaar de uitbreiding met nog eens een jaar uit te stellen omdat opening in 2019 onverantwoord zou zijn.

Definitieve afweging
Lelystad Airport zal naar verwachting inderdaad in 2020 opengesteld kunnen worden voor commercieel vliegverkeer, zegt directeur Hanne Buis van de luchthaven naar aanleiding van het rapport. In het rapport worden volgens haar geen verdere belemmeringen gezien in het voortzetten van de procedure rond het nieuwe Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport.

Buis vindt het positief dat de minister nu beschikt over 'alle essentiële milieu-informatie'. Het is volgens haar nu aan de minister en de Tweede Kamer om tot een definitieve afweging te komen over het nieuwe Luchthavenbesluit van Lelystad Airport.

Lees ook: Besluit Lelystad Airport is een klap voor Schiphol en: Waarom kan Rotterdam Airport niet helpen bij drukte op Schiphol?

Reactie 'Red de Veluwe'

Het milieueffectrapport over de uitbreiding van Lelystad Airport rammelt aan alle kanten. Er is gerekend met verkeerde cijfers en er staat niets in over het effect van de uitbreiding op het milieu.

Het ministerie van Infrastructuur dendert maar door en zadelt de inwoners van Gelderland, Flevoland, Drenthe, Overijssel en Friesland op met massa's laagvliegende vliegtuigen. Dat zegt de actiegroep Red de Veluwe, die woedend is dat de onafhankelijke commissie mer het aangepaste milieueffectrapport voor Lelystad Airport woensdag heeft goedgekeurd.

"We hebben een lijst met gevonden fouten naar de commissie en de minister gestuurd. Er is niets mee gedaan'', stelt de actiegroep. Actievoerders vonden in het oorspronkelijke milieueffectrapport zulke grote fouten dat er een geactualiseerde versie nodig was.

Red de Veluwe is verontwaardigd dat gebleken is dat ambtenaren van het ministerie geregeld contact hebben met medewerkers van Schiphol. Voor Schiphol is de uitbreiding van Lelystad Airport van levensbelang.

"Die ambtenaren helpen mee met het opstellen van het milieueffectrapport en moeten dat ook zelf controleren. Zoals de slager die zijn eigen vlees keurt'', aldus Red de Veluwe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden