Update

Justin Timberlake mede-eigenaar MySpace

Mediamagnaat Rupert Murdoch heeft de sociale-netwerksite MySpace verkocht aan de Amerikaanse internetadverteerder Specific Media. Onder de nieuwe aandeelhouders is ook muzikant en producer Justin Timberlake. Hij gaat een prominente rol spelen bij het opnieuw optuigen van MySpace.

Justin Timberlake, de nieuwe motor achter het zieltogende MySpace. Beeld getty
Justin Timberlake, de nieuwe motor achter het zieltogende MySpace.Beeld getty

Specific Media-topman Tim Vanderhook kondigde aan dat Timberlake zijn intrek neemt in het hoofdkantoor van MySpace in Beverly Hills en een aantal medewerkers meebrengt die zijn ideeën voor de site zullen ontwikkelen.

Opgetogen
Volgens Vanderhook was Timberlake opgetogen over de mogelijkheden die MySpace hem biedt. 'Hij vindt het heerlijk om andere muzikanten te helpen en een community te creëren die mensen in staat stelt zichzelf echt te uiten. We stonden er versteld van dat we iemand als Justin zo enthousiast konden maken voor wat we van plan zijn.'

Aardige bijkomstigheid: in The Social Network, de vorig jaar verschenen film over de opkomst van Facebook, speelt Timberlake de rol van Sean Parker, medeoprichter van de muzieksite Napster, die enkele jaren geleden op last van de rechter zijn activiteiten moest staken.

Mediamagnaat
Details over de overname van MySpace werden niet gegeven, maar volgens The Wall Street Journal heeft Specific Media 35 miljoen dollar (24,5 miljoen euro) betaald voor MySpace. In 2005 had Murdochs holding News Corp. meer dan 406 miljoen euro voor MySpace neergeteld, maar Murdoch zocht volgens The Wall Street Journal een mogelijkheid om de eens zo populaire website uit de boeken te krijgen voor het einde van het fiscale jaar, dat deze week afloopt.

MySpace raakte de afgelopen jaren volkomen overschaduwd door Facebook en moest deze week heeft zowat de helft van de overgebleven 500 werknemers ontslaan. Twee jaar geleden werkten er nog 1.400 mensen. Specific Media, de nieuwe grootaandeelhouder, bereikt volgens The Wall Street Journal 80 procent van alle internetgebruikers.

null Beeld afp
Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden