Plus

Jupiter's Moon

Iedereen kent het: iemand vertelt een verhaal met zo veel zijpaden, dat je je afvraagt wat hij eigenlijk wil vertellen. Missen we iets of weet de verteller zelf niet wat hij wil zeggen? Jupiter's Moon is het filmequivalent van zo'n ervaring.

Het visueel imponerende drama hinkt op zo veel thematische ideeën, dat het nooit een consistent geheel wordt Beeld Craig Skinner

Het visueel imponerende drama hinkt op zo veel thematische ideeën, dat het nooit een consistent geheel wordt.

De openingsscène, die verwijst naar de rond Jupiter cirkelende maan ­Europa, waarop leven zou kunnen bestaan, zet de toon voor een in de aardse realiteit spelend science­fiction­drama, dat kritiek levert op de Europese omgang met vluchtelingen, maar daar helaas ook allerlei ­andere zaken bij sleept.

Claustrofobische scènes
De claustrofobische scènes waarin de Syrische Aryan (Zsombor Jéger), met andere vluchtelingen, onder wie zijn vader, opgesloten in een vrachtwagen vol kippen naar Hongarije reist, zijn van een de keel dichtsnoerende intensiteit.

Dat geldt ook voor het laatste stukje van de reis als de vluchtelingen per bootje een rivier oversteken, waarbij ze worden ­beschoten door de grenspolitie. ­Aryan wordt getroffen, waarna hij als een engel opstijgt om even later weer te landen.

Als een corrupte arts (Merab Ninidze) in een vluchtelingenkamp Aryans vliegtalent ontdekt, ziet hij een commercieel-religieuze mogelijkheid om veel geld te verdienen. Ernstig zieke mensen belooft hij in ruil voor de aanschouwing van het wonder beterschap. Dat de arts, die worstelt met een traumatische gebeurtenis in zijn loopbaan, toch nog een sprankje humaniteit heeft, blijkt uit het vervolg van de film.

Hollywoodactiefilm
So far so good, maar het drama raakt van de weg als het allerlei zijpaden inslaat. Plotseling bevinden we ons in een thriller, waarin de politie jacht maakt op een terrorist die een aanslag pleegt in de metro.

De achtervolging door de straten van Boedapest zou in een Hollywoodactiefilm niet misstaan. Even later verandert Jupiter's Moon in een drama over schuld en boete, waarin de arts westers atheïsme en materialisme hekelt.

Jupiter's Moon oogt als een ambitieus project, waaraan de Hongaarse regisseur Kornél Mundruczó, die eerder bewees dat hij nooit de veilige weg zoekt (White God uit 2014, Delta uit 2008), zich heeft vertild. Wat ­beklijft zijn de visuele hoogstandjes van cameraman Marcell Rév.

Jupiter’s Moon

Regie Kornél Mundruczó
Met Zsombor Jéger, Merab Ninidze
Te zien in Eye, Filmhallen, Kriterion, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden