Recensie

Juliette Binoche en Kristen Stewart zijn een geweldig duo in 'Clouds of Sils Maria' (***)

De film van regisseur Olivier Assayas vertelt het verhaal van de actrice Maria Enders (Juliette Binoche) die in een theaterstuk de rol als 'zakenvrouw' aangeboden krijgt. Ongewild confronteert het stuk Enders met haar verleden en toekomst. Recensent Mike Peek spreekt van een 'spiegiellabyrint van verwijzingen'.

Juliette Binoche (l) en Kristen Stewart in de film 'Clouds of Sils Maria' Beeld Filmfreak
Juliette Binoche (l) en Kristen Stewart in de film 'Clouds of Sils Maria'Beeld Filmfreak

Het was Oliver Assayas die Rendez-Vous (1985) schreef, waarin Juliette Binoche één van haar eerste hoofdrollen vertolkte. Toen ze 23 jaar later opnieuw met elkaar werkten, aan 'L'heure d'été', daagde Binoche hem uit een film te schrijven over hun gezamenlijke geschiedenis. Van jonge talenten naar gevierde artiesten, op of misschien al voorbij hun hoogtepunt.

Binoche speelt Maria Enders, die twintig jaar geleden doorbrak met de film 'Maloja Snake', waarin ze als jong meisje haar baas, een succesvolle zakenvrouw, meezoog in een destructieve liefdesrelatie. Nu krijgt Maria het aanbod om in een toneelversie de zakenvrouw te spelen, terwijl tienersterretje Jo-Ann Ellis (Chloë Grace Moretz) is gevraagd voor de jongere rol.

Maria twijfelt. Ze zit midden in een scheiding en weet niet of ze deze confrontatie met het verleden aankan. Bovendien zou het accepteren van de rol óók een confrontatie met de toekomst betekenen. Met ouderdom, het begin van de onvermijdelijke neergang. Haar gedreven assistente, Valentine (Kristen Stewart), haalt Maria over om de rol aan te nemen. Ze oefenen samen de teksten en groeien steeds meer naar elkaar toe.

Parallellen
'Clouds of Sils Maria' is een spiegellabyrint van verwijzingen. De relatie tussen Valentine en Maria lijkt sterk op de plot van het toneelstuk en de parallellen tussen de actrices en hun personages zijn overduidelijk: Moretz speelt een kwaadaardige versie van zichzelf, Stewart verwijst meer dan eens naar de op hol geslagen celebrity culture waar ze al jaren ongewild deel van uitmaakt. Het decor, de Zwitserse Alpen, symboliseert dan weer de op- en neergaande lijnen in Maria's carrière.

Assayas regisseert de betekenis van zijn verhaal daarmee veel te strak, maar Binoche en de verbluffend subtiele Stewart vormen een geweldig duo. Hun vele scènes samen zijn speels, naturel en gaandeweg, als de machtsverhoudingen beginnen te verschuiven, ook steeds spannender.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden