Juf in Amsterdam nog vaak slecht in Nederlands

Archieffoto ANP Beeld
Archieffoto ANP

AMSTERDAM - Op Amsterdamse voorscholen werken nog steeds medewerkers die slecht Nederlands lezen of spreken. Dit terwijl het verbeteren van taalachterstanden bij peuters een belangrijk doel is van de voorscholen.

Volgens Folkert Kuiken, bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal, is het Nederlands van 220 van de ruim 700 leidsters nog niet op een behoorlijk niveau. Hij zei dat vanochtend op het congres Taal op school in Amsterdam.

Voorscholen moeten kinderen van twee en drie jaar voorbereiden op de basisschool. Zesduizend van de dertienduizend Amsterdamse kleuters begonnen in 2009 met een taalachterstand aan de basisschool. Soms gebruiken kinderen amper tweehonderd Nederlandse woorden, tegen tweeduizend bij hun van oorsprong Nederlandstalige leeftijdgenoten. De gemeente heeft de ambitie die achterstand weg te werken.

De gemeente Amsterdam en de organisaties van voorscholen lieten medewerkers testen vanwege de zorgen over het taalgebruik van leidsters. Bij de eerste toets in 2009 scoorden 330 leidsters onvoldoende. Dertig leidsters zochten elders werk en anderen volgden een korte bijscholing. Toch halen nog 220 van de 300 leidsters een onvoldoende.

Rond de kerst volgt een nieuw examen. Uiterste consequentie kan zijn dat de leidsters ander werk moeten krijgen.

Schokkende uitkomsten

Onderwijswethouder Lodewijk Asscher (PvdA) heeft de indruk dat de voorscholen serieus werken aan verbetering: ''De uitkomsten van de eerste toets zijn destijds wel als een schok ervaren. Maar het is cruciaal dat het nu echt snel goedkomt. Leidsters moeten het spreken, schrijven en lezen goed beheersen.''

De leidsters op de voorscholen hebben vooral moeite met lezen. ''Dat betekent niet alleen dat ze moeite hebben met voorlezen, maar ook met het lezen van relevante berichten over bijvoorbeeld ziektes op school,'' aldus Kuiken. Tijdens de eerste toets haalde 85 procent van de leidsters wél het vereiste niveau voor spreekvaardigheid. Ook schrijven is moeilijk. Leidsters moesten een brief over een uitstapje schrijven. De onderzoekers zagen zinnen als: 'Wij vragen of u tijd heeft om deze uitstapje met ons te gaan doen.' En ook: 'Graag wat extra kleeding als het vies wordt.'

De gemeente wil leidsters bij toetsen meer op hun gemak stellen, zodat ze niet door stress zakken. Dat is hard nodig, zegt Petra Helderman van Combiwel, waar nog 38 van de 170 leidsters de toets moeten halen. Zij wijst erop dat medewerkers heel hard in hun vrije tijd leren voor 'de zeer pittige toetsen op havo-niveau'. ''Gelukkig gaat spreken bijna bij iedereen prima. We zijn trots op alle verbeteringen die bereikt zijn.''

Kuiken wil ook onderwijsassistenten en leerkrachten uit groep 1 en 2 onderzoeken: ''Als ik af en toe zie wat er op scholen op het bord geschreven staat, heb ik de indruk dat ook daar wat moet gebeuren.'' (MARIEKE MONDEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden