Interview

Joris Voorn: 'De Gashouder is een technotempel pur sang'

Vorige week draaide hij nog op het sluitingsfeest van een grote club op Ibiza, vrijdag staat de Amsterdamse dj Joris Voorn (37) met zijn eigen avond op Awakenings in de Gashouder.

Joris VoornBeeld Gianni Pisa

Amsterdam staat deze week in het teken van het Amsterdam Dance Event (ADE). Wat is daar zo speciaal aan?
'Het Amsterdam Dance Event is voor mij de plek waar ik iedereen uit het wereldje, die ik door het hele jaar overal ben tegengekomen, in mijn eigen stad zie. Voor dj's is ADE veel meer dan alleen de feesten - de conferentie is minstens zo belangrijk. Het is de ideale gelegenheid om te netwerken en contacten warm te houden. Het nadeel is dat ADE vlak na de sluitingsfeesten op Ibiza valt, dat is best vermoeiend.'

Hoe leeft ADE onder buitenlandse collega's?
'Dat leeft enorm. Iedereen heeft er altijd veel zin in. ADE is zó groots. Er worden 350.000 mensen verwacht - dat is bijna de helft van alle inwoners van Amsterdam. Dat is ongekend. In Miami is elk jaar in maart een soortgelijke conferentie, maar ADE is veel interessanter, omdat het nachtleven hier zo'n belangrijke rol speelt.'

Waar kijk je het meest naar uit?
'Uiteraard naar mijn eigen avond op Awakenings: Joris Voorn & Friends. We zijn al een tijdje uitverkocht, dat is mooi. De 'friends' zijn allemaal artiesten die ik persoonlijk ken en enorm waardeer om hun muziek. En de locatie is geweldig. De Gashouder is een technotempel pur sang. Het is een enorm hoge ruimte waar heel veel galm in zit. Percussie verzuipt daarin; dus je moet je sets kaal en rauw houden. Heerlijk.'

Kan Amsterdam het nieuwe Berlijn worden?
'Ik denk het niet. In Berlijn maken de demografie en geografie het mogelijk dat overal in de stad clubs kunnen openen. Er zijn veel lege ruimtes en de huurprijzen zijn laag. Amsterdam zit wat dat betreft echt aan z'n plafond, elk hoekje en elk gaatje is volgebouwd. Kijk maar naar club Trouw. Het is niet zonder reden dat die club ermee moet stoppen: ze moet wijken voor een nieuw te bouwen studentenhotel. Er is hier geen speelruimte meer. Die heb je in Berlijn wel.'

Is dat niet jammer?
'Nee, want het gaat hartstikke goed met Amsterdam als dancestad. Het Amsterdam Dance Event is daar een goed voorbeeld van. Ik vind Nederland momenteel echt één van de leukste plekken om te draaien. Er gebeurt zó ontzettend veel. Soms snap ik niet waar de bezoekers vandaan komen. Er wordt heel breed geprogrammeerd: van minimal en deephouse tot techno en techhouse. Overal is publiek voor. En Berlijn is eigenlijk ook wel redelijk afgevlakt. Die stad draait al jaren op een handjevol iconische clubs, zoals de Berghain en Tresor. Er komt weinig nieuws meer bij.'

Je bent al ruim tien jaar dj op het hoogste niveau. Hoe heb je de scene zien ontwikkelen?
'Er heeft enorme schaalvergroting plaatsgevonden. Er komt veel meer publiek op feesten af. En techno is softer geworden. Het is gezelliger en meer toegankelijk.'

Is techno de laatste jaren mainstream geworden?
'Ja, maar dan in de positieve zin van het woord. Veel mensen associëren mainstream met iets negatiefs, dat snap ik niet. Als je naar de betekenis van het woord kijkt, klopt het dat techno mainstream is, want het is voor het grote publiek. Man, vrouw, jong, oud: iedereen komt erop af. Dat is toch alleen maar leuk?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden