Plus

Joost de Wolf neemt afscheid bij de VPRO: 'De vette jaren zijn voorbij'

Na 21 jaar bij de VPRO nam hoofd drama Joost de Wolf (65) afgelopen week afscheid. Hij gaat met pensioen. 'Drama is duur, het is het Formule 1-racen van televisie.'

Joost de Wolf: 'Het is gelukt de hegemonie van non-fictie te doorbreken.'Beeld F. Tissink/VPRO

'Jeetje, ik loop helemaal leeg." Joost de Wolf, scheidend hoofd drama van de VPRO, merkt het gelukkig zelf op. Een uur lang heeft hij gepassioneerd verteld over zijn werk.

Over Suzy Q, De Vastgoedfraude, De Kroon, Stellenbosch, Hertenkamp, Bernhard, Schavuit van Oranje, A'dam-E.V.A. en al het andere drama dat in de 21 jaar dat hij bij de omroep werkte mede uit zijn koker kwam.

"Je gaat toch een beetje mijmeren over wat er allemaal is gebeurd. Dat is heel wat." De Wolf maakte ook regelmatig deel uit van de jury van de Prix Europa, de Prix Italia en de Emmy Awards.

Aan het eind van de maand krijgt hij zijn eerste AOW gestort. Hij blijft één project doen voor de VPRO, maar wekt allerminst de indruk verder stil te gaan zitten. Onlangs nog vierde hij met de crew en cast van A'dam-E.V.A. dat de serie een Amerikaanse remake krijgt in New York.

"De serie is het resultaat van een enorm geslaagde samenwerking met de Vara en de NTR, met makers die dicht bij de VPRO staan. De Volkskrant koos het als beste dramaserie van de afgelopen 25 jaar. Dat je 24 afleveringen kunt maken en daar op zo'n manier een eigentijds engagement aan kunt meegeven, vind ik heel bijzonder."

Het Labyrint
Het is een van de dingen waar De Wolf zich met collega's Marina Blok (hoofd drama NTR) en Robert Kievit (mediadirecteur BNNVara) sterk voor maakte: los van alle fusies in omroepland een eenheid vormen voor groot drama.

Ooit begonnen met Het Labyrint (1997). "Carice van Houten had een rol en de serie werd geregisseerd door Mijke de Jong met assistentie van Dana Nechushtan en Nicole van Kilsdonk. De laatste twee waren toen starters en zijn inmiddels gearriveerde namen. Op het gebied van talentontwikkeling hebben we veel kunnen doen. De One Night Stands zijn daar ook een voorbeeld van."

Hij schiet uit zijn stoel en wijst aan de buitenkant van zijn kantoor trots op twee posters van Geen Koningen In Ons Bloed, de One Night Stand die in 2015 een Gouden Kalf won. "Die viel bijvoorbeeld onder onze supervisie. Maar ik vond Jungle (BNNVara), dit jaar een van de genomineerden voor een Kalf, ook zeer geslaagd."

De telefilms, nog zo'n project dat omroepen delen. "Ik ben met Pierre Bokma nog naar New York geweest toen hij was genomineerd voor een Emmy voor zijn rol in De Uitverkorene (2006). Won ie ineens."

Het enthousiasme mag dan onverminderd groot zijn, toch denkt De Wolf dat het tijd is opzij te stappen. De dood van tv-hoofdredacteur Karen de Bok in januari - ze maakte een einde aan haar leven als gevolg van een depressie - heeft er keihard ingehakt, zegt hij.

"Afgelopen donderdag was mijn afscheid. Daar had ze natuurlijk gewoon bij moeten zijn. Sterker nog: ze had er waarschijnlijk het woord gevoerd."

"Het heeft me wel aan het denken gezet. Het is zaak op tijd te stoppen. Anders jaag je jezelf misschien de gordijnen in of raak je gefrustreerd door de besluitvorming die steeds ingewikkelder wordt. Die frustratie wil ik niet opzoeken."

De dialoog met netcoördinatoren en omroepbazen is een lastige, zegt De Wolf. "We besloten ooit, gewoon in huis, om met toneelgroep Mugmetdegoudentand de serie Hertenkamp (1998) te maken. Dat waren meer dan dertig afleveringen! Zoiets is nu ondenkbaar."

De focus ligt nu te veel op volume. "Gefuseerde omroepen krijgen, boven op een dubbel budget, een extra premie. Die omroepen kunnen daardoor veel meer doen en niet zelden verslikken ze zich daarin. Dan zie je series waarvan je denkt: dat had beter niet gemaakt kunnen worden."

Hij roept zichzelf een halt toe. Wil niet zuur worden. "Ik draag de collega-omroepen een warm hart toe."

Opties veranderen
Maar toch: de vette jaren in Hilversum zijn achter de rug, zegt De Wolf. Dat noodzaakt tot andere keuzes: webseries, crossmediale producties. "De VPRO zal blijven meedoen aan de One Night Stands en telefilms, zal dramaseries blijven maken en af en toe een mooi tweeluik, maar de opties veranderen echt."

"We hebben uit het vervolg van Hollands Hoop moeten stappen, dat vind ik erg spijtig. Gelukkig hebben we A'dam- E.V.A. af kunnen maken, maar nieuwe samenwerkingen inzake groot drama met Vara en NTR is op het ogenblik geen haalbare kaart."

Hij noemt drama 'het Formule 1-racen van tele­visie', een dure tak van sport. In 2003 noemde De Wolf zichzelf al eens 'een roepende in de woestijn' in de drang naar meer fictief drama op televisie.

"Ik ben blij dat het sindsdien gelukt is de hegemonie van non-fictie te doorbreken. Nu zitten er bij sommige omroepen dramamensen in de leiding. Dat was toen echt niet aan de orde. Ik vertrouw erop dat dat ervoor zorgt dat fictie een stevig onderdeel blijft van het programmapakket van de publieke omroep."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden