Jongeren in Nieuwe Kerk en Stedelijk Museum

Donderdag hebben de Bilkopeners hun eerste grote evenement, in De Nieuwe Kerk: Holy Shit! That's the Spirit. Foto ANP/Koen Suyk

AMSTERDAM - Blikopeners worden ze genoemd, de jongeren die activiteiten organiseren in het Stedelijk Museum om leeftijdgenoten te interesseren voor kunst. Donderdag hebben zij hun eerste grote evenement, in De Nieuwe Kerk: Holy Shit! That's the Spirit.

Uit de honderd aanmeldingen voor de bijbaan heeft het museum gekozen voor vijftien jongeren uit alle delen van de stad en van verschillende opleidingsniveaus. Ze delen flyers uit op school, op de sportclub of in het café.

Via de Hyve Blikopeners worden vrienden gemaild over quizzen, rondleidingen en discussies. De avond in De Nieuwe Kerk omvat kunst, religie, spiritualiteit en muziek en sluit aan op de expositie Heilig Vuur - Religie en spiritualiteit in de moderne kunst in het Stedelijk.

Blikopener Bilal Abou-Alanwar (18) studeert commerciële economie aan de HVA en doet mee omdat hij moderne kunst mooi vindt, en dan vooral Mondriaan. Of hij in de kunst wil blijven werken, weet hij nog niet: ''Het project is vooral om me te oriënteren.''

Lisa Konno (17) is nog bezig met haar vwo en wil daarna naar de modeacademie. ''Kunst heeft alles te maken met mode. Voor de modeacademie geldt een strenge toelating, ik hoop dat dit project positief voor mij zal werken.''

Directeur van het Stedelijk Museum Gijs van Tuyl vindt het belangrijk jongeren het museum in te krijgen. ''De laatste jaren zie ik het museum vergrijzen, terwijl de jeugd de toekomst is. De internetgeneratie kijkt anders naar kunst, dat is verfrissend.'' (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden