John Lennon in filmpje

AMSTERDAM - John Lennon verschijnt 28 jaar na zijn dood in een reclamefilmpje. Voor een goed doel, dat spreekt vanzelf. De digitaal gecreëerde versie van Lennon verschijnt in een filmpje voor One Laptop Per Child (OLPC), een organisatie die laptops levert aan kinderen in de ontwikkelingslanden.

Lennon komt maar even in beeld. Zijn stem is gedurende de hele commercial te horen, althans de stem van iemand die hem redelijk goed kan nadoen. De stem van 'Lennon' zegt: ''Stel je voor (Imagine) dat ieder kind waar ook ter wereld toegang heeft tot een universum van kennis. Ze zouden de kans krijgen te leren, te dromen, alles te bereiken wat ze willen. Ik probeerde dat te doen via mijn muziek, maar nu kun jij dat op een heel andere manier doen.''

Tot hier bestaat het visuele gedeelte uit veelkleurige abstracte vormen, maar dan verschijnt het hoofd van John Lennon in beeld, die zijn mond zodanig beweegt dat het synchroon loopt met de woorden: ''Je kunt een kind een laptop geven en - meer dan Imagine - de wereld veranderen.''

Lennons weduwe Yoko Ono heeft haar goedkeuring gegeven aan het filmpje, dat ook op internet is te zien. Ono geeft zelden toestemming voor een dergelijk gebruik van Lennon, zelfs als het om liefdadigheid gaat.

De stichting OLPC produceert kleine, stevige, vrijwel waterdichte laptops, die op zonne-energie lopen en per apparaat minder dan 130 euro kosten.

Het is niet de eerste keer dat een gestorven beroemdheid in een reclamefilmpje opduikt. Vorig jaar verscheen de Britse komiek Bob Monkhouse in een commercial voor de Britse stichting voor onderzoek naar prostaatkanker.

Vier jaar eerder was hij aan die ziekte overleden. Archiefbeelden van Bob Monkhouse werden gemengd met beelden van een stand-in voor Monkhouse op een kerkhof in Surrey, terwijl een stemimitator Monkhouse zijn oude grappen liet maken. (HET PAROOL)

Het 'Imagine' mozaiek in Central Park New York. Foto EPA/Justin Lane Beeld
Het 'Imagine' mozaiek in Central Park New York. Foto EPA/Justin Lane
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden