Plus

John Fogerty (72) kan nog altijd hard en fel uithalen

In de Ziggo Dome stonden vrijwel alleen nummers uit John Fogerty's Creedence-tijd op het programma, maar je miste daarbij soms wel dat aangenaam rammelende en swampy geluid van zijn oude band.

John Fogery in de Ziggo Dome afgelopen woensdagavond.Beeld ANP

Zelf droeg hij er geen, maar in de kraam met merchandise waren ze te koop: originele houthakkersoverhemden in diverse kleurstellingen.

In de late jaren zestig en vroege jaren zeventig waren ze de bedrijfskleding van John Fogerty, toen de zanger en gitarist van Creedence Clearwater Revival. De groep viel in het zweverige hippietijdperk op met juist heel aardse muziek.

Geen langgerekte psychedelische experimenten voor Creedence. De band speelde recht-toe-rechtaan-rock-'n-roll met flink wat invloeden uit de blues, soul en country.

Grootste attractie daarbij: de scherpe en rasperige stem van John Fogerty. Hij kon er ongelooflijk hard en fel mee uithalen. En dat kan hij op 72-jarige leeftijd nog altijd, bleek woensdagavond in de Ziggo Dome, die vooral gevuld was met fans die de jaren zestig bewust hadden meegemaakt.

1969
Wie herinneringen aan die tijd wilde ophalen, had aan Fogerty een goede. Zijn huidige tournee heet 1969. Vernoemd naar het jaar van onder meer - een voor het concert vertoonde film zette het nog eens op een rijtje - de landing op de maan, de massale Vietnamdemonstraties en Woodstock.

Het was ook het jaar waarin Creedence, de band die bestond van 1968 tot en met 1972, zijn creatieve piek had. Wel drie albums bracht de groep in 1969 uit, die ook nog eens boordevol hits stonden.

Er stonden in de Ziggo vrijwel alleen nummers uit Fogerty's Creedence-tijd op het programma; de meeste zelfgeschreven, enkele geleend van anderen, zoals Suzy Q van jarenvijftigrocker Dale Hawkins. De cover van Suzy Q was in 1968 de eerste van een enorme reeks hits voor Creedence.

Vader en zoons
Twee uur lang stond Fogerty op het Ziggopodium en zeker driekwart van het repertoire, van opener Born On The Bayou tot afsluiter Proud Mary, viel door iedereen mee te zingen.

Met zijn oude collega's van Creedence leeft Fogerty al sinds 1972 in onmin. De muzikanten met wie hij nu toert zijn technisch een stuk begaafder, maar je miste in de Ziggo soms wel dat aangenaam rammelende en swampy geluid van het oude Creedence.

Rock
John Fogerty
Gehoord Ziggo Dome, Amsterdam, Woensdagavond

Fogerty kwam als heer op leeftijd opvallend goed weg. Bijzonder wel, want zijn manier van zingen eist nogal wat van de stembanden. Al in de jaren zestig vroegen mensen zich af hoe hij het volhield zo hard te zingschreeuwen.

Anno 2017 bouwt Fogerty, die woensdag leek te denken dat de plaats waar hij optrad 'Amsterdamrotterdam' heette, wel wat meer rustmomentjes in zijn show in.

Long As I Can See The Light zong hij gezeten achter de piano. En in de rock-'n-rollklassieker Good Golly Miss Molly liet hij de zang grotendeels over aan zijn zoon Tyler. Meer indruk maakte de hele avond zijn andere zoon Shane als tweede gitarist.

Opvallend was dat in de show niet I Put A Spell On You aan de beurt kwam. Het nummer, oorspronkelijk van blueszanger Scremin' Jay Hakwins, wat toch een van de allergrootste hits van Creedence Clearwater Revival.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden