John Doe Amsterdam grossiert in prijzen

AMSTERDAM - Het reclamebureau John Doe Amsterdam sleepte in twee maanden tijd acht internationale reclameprijzen in de wacht, waarvan vijf gouden.Inmiddels draait op de muziekzender MTV in meer dan tachtig landen een filmpje van John Doe Amsterdam dat jongeren bewust moet maken van de klimaatveranderingen.

Tijdens de uitreiking van de International Advertising Award in New York won John Doe Amsterdam als bedenker en maker van de vier filmpjes vier gouden prijzen in de categorie 'Original Music/Lyrics', voor de campagnes 'Brassband Music is for Life', Just like Daddy, Rain en Togo.

Voor 'Brassband Music is for life' kregen de makers ook brons in de tv-categorie 'media promo - broadcast'. Tijdens de Promax World Gold Awards competition kregen de Amsterdamse creatievellingen voor hetzelfde werk ook nog eens goud in de categorie branding/image en brons voor beste regie van Hein Mevissen, die overigens alle winnende filmpjes regisseerde. Zilver werd uitgereikt tijdens het New Yorkse Clio Festival, dit keer voor de muziek bij het Brass Bandfilmpje.

''Voor het eerst in de MTV-geschiedenis is er fanfaremuziek te horen op de muziekzender en dan valt die ook nog in de prijzen'', lacht Mevissen. Hij is niet alleen de regisseur van John Doe Amsterdam, maar samen met Diederiekje Bok ook de grondlegger en het creatieve brein binnen het elftal dat werkt bij John Doe Amsterdam. Het Brass Bandfilmpje is misschien wel de visie in beeld van het bureau: eigenzinnig, vernieuwend, filmisch en gek van de gimmick. De naam John Doe staat voor de onbekende. Bok: ''De naam wordt gebruikt in Amerikaanse neppaspoorten''.

Brass Band gaat over een jongen waar iedereen vanaf zijn geboorte al bij wegloopt; het ziekenhuispersoneel, familie, onderwijzers. Waarom, daar komt hij pas later achter, als de dokter constateert dat hij lijdt aan 'brassband', ofwel de muziek van een brassband speelt in zijn hoofd zo hard dat iedereen ervoor wegloopt. Vervolgens zie je de jongen wandelen, hardlopen, fietsen en voetballen met een spelende brassband haastig spelend waar iedereen knettergek van wordt. Uiteindelijk vindt hij medestanders en begrip.

''Onze handtekening is de relativering'', zegt Mevissen. ''We maken wel reclame, maar we weten dat we daarmee niet het achtste wereldwonder zijn. Laten we het reclamewerk vooral in perspectief zetten.'' Bok zegt: ''Reclamecampagnes maken we niet voor onszelf. We vinden het leuk om merken iets mee te geven wat leuk is om naar te kijken.'' Het werk is daarom altijd filmisch van aard. Omdat John Doe het liefst in de anonimiteit werkt, stuurt het bureau in principe geen werk in naar festivals. Deze prijzen dankten ze aan de klanten die dat wel hadden gedaan.

Nu die prijzen dan toch zijn geopenbaard, willen Mevissen en Bok - die eerder werkten voor het succesvolle bureau KesselsKramer - duidelijk maken waar ze voor staan. Speelfilms en dan ook vooral de slechte zijn de inspiratiebron van de regisseur. De CocaCola-campagnes zijn voor hem het andere uiterste van het spectrum waarop Bok en Mevissen werken. ''Zoals wij werken slaat alleen veel meer aan in het buitenland. Daar werken we dan ook alleen nog maar de laatste 1,5 jaar'', aldus Bok. Dat komt vooral door het filmische en de gimmick waar het bureau steevast voor kiest. In Nederland willen reclamemakers de doelgroep bereiken met de doelgroep zelf, maar je hoeft de doelgroep niet te filmen om die te bereiken, bewijzen ze met het succes. (ANP)

www.john-doe.nl

www.mtvswitch.org

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden