Johan Cruijff Arena begint mbo-opleiding

De Johan Cruijff Arena start met het ROC van Amsterdam een speciale mbo-opleiding. De eerste studenten - precies veertien, toevallig - beginnen in september.

Beeld anp

De mbo-studenten worden intern bij de Johan Cruijff Arena opgeleid op het gebied van facility management. Drie dagen per week draaien ze mee in het bedrijf, één dag is er voor projecten, de vierde dag zitten ze in de schoolbanken voor Engels, Nederlands en rekenen.

Het initiatief valt onder het House of Hospitality, een samenwerking van het bedrijfsleven, gemeente en het mbo om gerichter studenten op te leiden voor beroepen waar veel vraag naar is. Onder meer in restaurant Het Amsterdamse Proef­lokaal in Zuid bestaat deze constructie al.

Volgens Hidde Salverda van de Johan Cruijff Arena is het puur toeval dat het aantal studenten van de eerste groep samenvalt met Cruijffs rugnummer 14 bij Ajax. "Er was plek voor meer, dus het is een grappige samenloop van omstandigheden."

School en bedrijf ineen
Het is de eerste hybride opleiding facility management in het land, zegt hij. Een nieuwe vorm van opleiden tussen de beroepsopleidende leerweg (bo) en beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in. Bol-opleidingen zijn de klassieke studies op het mbo waarbij studenten vooral in de schoolbanken zitten en daarnaast stage lopen.

Bbl-opleidingen vinden juist plaats in bedrijven. Studenten hebben dan een contract, werken vier dagen in de week in het bedrijf en gaan een dag naar school. In Nederland volgt 78 procent een bol en 22 procent een bbl-traject.

De hybride vorm van school en bedrijf ineen is nog vrij nieuw, maar ROC's zien het wel als het onderwijs van de toekomst. John Flierman van het ROC van Amsterdam ziet vooral voordelen. "Je wordt ondergedompeld in een praktijkomgeving, maar docenten van het ROCvA zijn ook elke dag aanwezig." Wie het goed doet heeft bijna zeker een baan na drie jaar, en een mbo4-diploma op zak.

Lange werkdagen
Stages volgen studenten ook buiten de Johan Cruijff Arena, om extra ervaring op te doen in andere bedrijven. Dat kan bij organisaties die onderdeel zijn van het House of Hospitality zoals het Okura Hotel of Amsterdam Marketing.

De echte (lange) werkdagen kunnen deze opleiding minder aantrekkelijk voor studenten maken. Ze ontvangen nog geen loon en een bijbaantje is niet makkelijk te combineren, erkent Flierman.

"Maar we werken aan een uitzend-app." Het kan ook wennen zijn voor jongeren die net van de middelbare school komen om in het tempo van een bedrijf mee te komen. Flierman: "Op school kun je soms achterin de klas zitten en niets doen. Dat kan op de werkvloer niet."

Ook voor de Johan Cruijff Arena zal het even wennen zijn. Op de 60 medewerkers zijn er straks 14 studenten die van alles moeten leren en nog niet zelfstandig inzetbaar zijn. Meekijken met Ajaxwedstrijden of luisteren naar een concert is er niet bij. "Helaas is daar geen tijd voor," zegt Salverda. "Maar je bent een radertje in dit soort evenementen, dat is ook mooi."

78%

De klassieke mbo-studie is met 78 procent van de studenten nog in de meerderheid, maar andere vormen van leren rukken op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden