Jeremy Clarkson verdiende vorig jaar '2,6 miljoen' dankzij Top Gear

Jeremy Clarkson, de even flamboyante als controversiële presentator van het BBC-autoprogramma Top Gear, verdiende vorig jaar 2,14 miljoen pond (2,6 miljoen euro) aan zijn werk als presentator. Dat is twee keer zoveel als in 2010.

Jeremy Clarkson (midden) met medepresentatoren James May (links) en Richard Hammond (rechts). Beeld EPA

De Britse krant The Telegraph meldt dat op basis van belastingpapieren van Bedder 6, het bedrijf dat Clarkson opzette voor de winsten die hij met Top Gear maakt. Dat Clarkson juist vorig jaar zoveel geld verdiende, komt volgens de krant omdat hij een ingewikkelde deal sloot met de BBC. Zo kan hij ook profiteren van de dvd-verkoop van het programma, en de versies die in 198 verschillende landen wordt uitgezonden. Daarbij kreeg hij een bonus van de Britse omroep, plus zijn reguliere salaris.

Clarkson kreeg eind vorig jaar flink wat kritiek te verduren nadat hij had gezegd dat stakende ambtenaren voor de ogen van hun vrouw en kinderen doodgeschoten zouden moeten worden. Voor de één duidelijk een grap, voor de ander een smakeloze opmerking op de nationale Britse televisie. De BBC ontving bijna 32.000 klachten na de opmerking - en het is niet voor het eerst dat de omroep klachten ontving over de overigens razend populaire presentator.

Top Gear behoort al jaren tot de duurste en best bekeken programma's van de BBC. De kerstspecial trok in Groot-Brittannië 5 miljoen kijkers. In Nederland wordt het programma uitgezonden door Veronica.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden