Plus

Jeannette: eigenzinnig tot op het bot

De film Jeannette is, in de beste zin van het woord even geschift als zijn hoofdpersoon.

Joost Broeren-Huitenga
null Beeld Jeannette
Beeld Jeannette

Het etiket 'eigenzinnig' wordt soms wat al te ­enthousiast ingezet in kunstkritiek. Maar Jeannette, de nieuwste film van de Franse regisseur Bruno Dumont, is werkelijk, grondig en tot in zijn poriën eigenzinnig, veel meer nog dan het toch al behoorlijk unieke werk dat de Franse film­auteur tot nu toe maakte.

Dumont maakte naam met strenge drama's met vaak religieuze thema's, zoals La vie de ­Jésus (1997), Hadewijch (2009) en Hors Satan (2011). Enkele jaren geleden sloeg hij om, en gingen slapstick en groteskerieën overheersen in zijn werk, bijvoorbeeld in P'tit Quinquin (2014) en Ma loute (2016).

Geschift
Zijn nieuwste film, over de jonge jaren van de Franse 'moeder des vaderlands' Jeanne d'Arc, is een onmogelijke mengeling van die twee werkwijzen. Constant botsen ogenschijnlijk tegengestelde invloeden.

Jeannette is een bewerking van een 19de-eeuwse poëtische theatertekst van Charles ­Péguy, maar de meeste rollen worden gespeeld door amateuracteurs, met een soms ontwa­penende en soms tenenkrommende onbevangenheid. Het is een spiritueel geladen verhaal over een meisje met een goddelijke missie, maar dat wordt verteld als musical vol muzikale ­invloeden uit de hiphop, metal en electropop.

Meeslepend en emotioneel, maar verteld via ­allerlei vervreemdende en afstandelijke technieken. Kortom: de film is, in de beste zin van het woord even geschift als zijn hoofdpersoon.

Godsdienstwaanzinnige
Dat is wat Dumont van de jonge Jeannette maakt: een godsdienstwaanzinnige. Een meisje dat in 1425 voelt dat ze door God wordt geroepen. Geroepen om zich op te werpen als krijgsheer in de Honderdjarige Oorlog, waarin de Fransen het onderspit dreigen te delven.

De film beslaat twee periodes in het leven van de jonge Jeanne: eerst zien we haar als jong meisje dat haar roeping hoort (gespeeld door debutant Lise Leplat Prudhomme), en vervolgens als ze wat ouder is (gespeeld door Jeanne Voisin) en ­besluit daar gehoor aan te geven.

­Bijna en passant bevraagt Dumont zo de scheppingsmythe van het moderne Frankrijk, en een nationale heldin die in zijn thuisland zowel door linkse als rechtse politici wordt toegeëigend.

Jeannette

Regie Bruno Dumont
Met Lise Leplat Prudhomme, Jeanne Voisin
Te zien in Eye, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden