Jarige Bijlmer krijgt eigen muziekcatalogus

Jazz, soul, gospel, kaseko en reggae: muzikaal opbouwwerker Annemarie Tiebosch verzamelt de soundtrack van vijftig jaar Bijlmer.

Met een klein feestje in de studio in Florijn werd de start van het muziekproject luister bijgezet Beeld Joris van Gennip

Tussen het beton heeft altijd muziek geklonken, en het leek Annemarie Tiebosch een goed idee ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de Bijlmer die kant van de geschiedenis eens in kaart te brengen.

Ze kreeg de steun van het stadsdeel en zaterdag was de aftrap van het project dat moet resulteren in de soundtrack van een halve eeuw muziek in de meest multiculturele wijk in het land.

Plaats van handeling was de studio en repetitieruimte die Tiebosch al bijna vijftien jaar beheert en bewoont in de plint van de flat Florijn. Surinaamse en Afrikaanse bands komen er wekelijks samen om te oefenen.

Gospel en hiphop
"Soms zitten hier wel twintig jongens te spelen," zegt Tiebosch over de ruimte die toch niet veel groter is dan een gemiddelde huiskamer. "Er is veel vraag naar. Met de sloop van de garages is veel verdwenen."

Voor de start van haar onderzoek heeft Tiebosch in eigen omgeving rondgekeken. Dat leverde een bont gezelschap op dat vanavond van de partij is.

De Ghanese queen of gospel Evelyn Amo zit naast Donna Lee Messanjah, in reggaekringen bekend als dj Empress.

De hiphop wordt vertegenwoordigd door Chander Peroti alias Kiddo Cee, de jazzfunk door Marius Tjon Akoi die drumde bij Fra Fra Sound en Milestones.

Ander klimaat
Samen omspannen de artiesten bijna veertig jaar geschiedenis. Het muzikale klimaat in de Bijlmer is in die periode wel enorm veranderd, vindt Empress.

"Er waren vroeger veel meer plekken waar muziek kon worden gemaakt of naar muziek kon worden geluisterd. En het ging door tot diep in de nacht. Nu zijn er alleen nog de buurthuizen, maar daar gaat rond middernacht het licht uit."

Het bijzondere van de Bijlmermuziek is dat de wereld nooit ver weg is, met dank aan de tienduizenden migranten die er in de loop van de tijd neerstreken.

Opbouwwerker Tiebosch, zelf afkomstig uit het Brabantse Uden, leerde eind jaren negentig in Amsterdam haar echtgenoot kennen, Amara Kabba, een reggae­artiest die het oorlogsgeweld in zijn vaderland Sierra Leone was ontvlucht.

Het echtpaar had net de ruimte in Florijn toegewezen gekregen toen het noodlot toesloeg: in 2003 verdronk Kabba in Sierra Leone. "Het was onze eerste reis naar zijn land," zegt Tiebosch. "Een half jaar later is onze tweede dochter geboren. Dat maakte ook dat ik niet bij de pakken kon meezitten."

Festival op het dak
Vanuit de Bijlmer beheert Tiebosch de muzikale nalatenschap van haar man. Zij is betrokken bij projecten in Sierra Leone, met name voor de kleine maar hechte rastagemeenschap.

In Zuidoost organiseert zij elk jaar het festival Groove on the Roof, op het dak van Florijn. Het festival wordt elk jaar groter, mooier en beter, en staat volgend jaar helemaal in het teken van vijftig jaar Bijlmer.

Dat is in de zomer, en Tiebosch hoopt dat het onderzoek dat zaterdag van start is gegaan, tegen die tijd grotendeels klaar zal zijn.

"Het plan is om zo veel mogelijk artiesten uit de Bijlmer te interviewen. Die verhalen zijn samen met de muziek als podcast te beluisteren. We werken aan een mooie website die een zo compleet mogelijk beeld moet geven. Ik hoop dat mensen zich bij ons melden met verhalen en opnamen."

Lees ook: Amsterdam viert 50 jaar Bijlmer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden