Plus

Japans modemerk Uniqlo wil ook Nederland veroveren

Multinational Uniqlo opent op 28 september zijn eerste winkel in Nederland, aan de Kalverstraat en het Rokin. Dat betekent concurrentie voor H&M en Zara.

Uniqlo begint in het pand tussen Rokin en Kalverstraat waar naast Pull & Bear tot januari van dit jaar Forever 21 zatBeeld Uniqlo

Uniqlo's eerste zaak in Nederland heeft enige tijd op zich laten wachten, maar het wereldwijd opererende Japanse modemerk ziet volop kansen in Europa, waar het al voet aan de grond heeft.

Odilia d'Aramon-Guépin, hoofd marketing van Uniqlo Europa, legt uit wat de Nederlandse plannen zijn van het bedrijf.

Uniqlo heeft wereldwijd meer dan tweeduizend winkels. Waarom is er niet eerder een ­filiaal in Nederland geopend?
"Japan is onze thuisbasis, daar zijn 850 Uniqlo-winkels. We hebben ons eerst op de Aziatische markt gericht en breiden gestaag uit in de VS en in Europa. We begonnen in 2001 in Engeland. Nederland is het achtste land in Europa waar we actief zijn."

"2018 is door het hoofdkantoor in Japan niet voor niets uitgeroepen tot het jaar van Europa. We timmeren hier flink aan de weg. In augustus openen we voor het eerst een winkel in Stockholm en een maand later is Amsterdam aan de beurt."

Breiden jullie verder uit in Nederland?
"De kans is groot dat we na Amsterdam meer winkels op A-locaties openen. Maar eerst gaan we kijken hoe het loopt in de hoofdstad. Waar hebben onze Nederlandse consumenten behoefte aan? Als we een goede basis hebben gelegd in Amsterdam, beslissen we over uitbreidingsplannen. Dat vergt behoorlijk wat voorbereiding."

Past Nederland bij Uniqlo?
"Heel goed, eigenlijk is het best gek dat we hier nog niet zaten. Nederlanders houden van casual, kleding moet vooral functioneel zijn. En niet te duur. Nou, dat past precies bij ons merk. We richten ons daarnaast ook niet op een bepaalde leeftijdscategorie. Iedereen kan bij ons terecht; van je zoon van 8, je zus van 45 tot aan je moeder van 80."

Met welke andere winkelketen kunnen we Uniqlo vergelijken?
"We staan bekend om onze tijdloze kleding. Denk vooral aan shirts, overhemden, truien, jassen en broeken. Basics die iedereen wel heeft. We zijn niet zo trendgevoelig, we willen vooral kwaliteit bieden voor een betaalbare prijs. Kleding die voortkomt uit onze Japanse waarden: eenvoud, kwaliteit en duurzaamheid."

De herfst- en wintercollectie van Uniqlo houdt het soberBeeld Uniqlo

"Eigentijdse ontwerpen die je lange tijd kunt dragen, dit noemen wij LifeWear. Daarnaast werken we ook nauw samen met modeontwerpers als Christophe Lemaire uit Frankrijk, de man die jarenlang collecties ontwierp voor Lacoste en Hermès. In Parijs werken tien tot vijftien ontwerpers uit allerlei landen samen aan onze kledinglijnen. We varen heel duidelijk onze eigen koers."

Wat kunnen we straks verwachten in Amsterdam?
"Een winkel die drie verdiepingen vult; ruim tweeduizend vierkante meter winkeloppervlak. Het wordt in de Benelux ons grootste filiaal. Ruimer bijvoorbeeld dan onze winkels in Antwerpen en Brussel. In Amsterdam komen tussen de tachtig en honderd mensen te werken. Dat lijkt veel, maar het is typisch Japans om klanten in de watten te leggen. Daar heb je voldoende personeel voor nodig."

Roger Federer heeft sinds kort een sponsorcontract met Uniqlo. Hebben jullie ook een Nederlandse sporter of andere BN'er in het vizier als uithangbord?
"Nee, nog niet. Suggesties zijn welkom!"

Japanse modereus

- De eerste Uniqlo-winkel werd in 1984 geopend in Hiroshima, toen nog onder de naam Unique Clothing Ware­house.

- De keten telt inmiddels meer dan tweeduizend winkels in negentien landen. Het bedrijf is onderdeel van het Japanse Fast Retailing; de op drie na grootste modeverkoper ter wereld. In Europa zijn de Japanners het actiefst in Rusland (29 filialen) en Frankrijk (25 filialen).

- In augustus opent Uniqlo zijn eerste winkel in Zweden, een maand later is Nederland aan de beurt.

- Het bedrijf beschikt al over een distributiecentrum in Roosendaal, dat onder andere wordt ingezet voor de webwinkel die nu al aan Nederlandse en Europese klanten levert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden