'Japan verlaagde veiligheidseisen voor Dreamliner'

De Japanse regering heeft de veiligheidseisen voor vliegtuigen in 2008 bewust verlaagd om de introductie van de nieuwe Boeing 787 Dreamliner een steun in de rug te geven. Dat blijkt uit documenten en gesprekken met betrokkenen.

Een Boeing 787 Dreamliner. Beeld ap
Een Boeing 787 Dreamliner.Beeld ap

'In het begin kwamen de voorstellen om de eisen te verlagen van de luchtvaartmaatschappijen. Daarna werden de veiligheidscriteria vooral verlaagd om de kosten binnen de perken te houden', aldus de voorzitter van Japanse luchtvaartautoriteiten JAEA. Die instantie pleitte zelf ook ook voor verlichting van de eisen. Volgens de JAEA heeft die aanpassing niet direct tot de problemen met de Dreamliners geleid.

De Japanse belangen in het nieuwe toestel zijn groot. Ongeveer 35 procent van de 787 wordt in het land geproduceerd, van de elektronica en accu's tot de koolstofvezels voor de vleugels. De grootste luchtvaartmaatschappijen van Japan, All Nippon Airways (ANA) en Japan Airlines (JAL), hebben de Dreamliner bovendien gekocht. Daarnaast hebben beide vervoerders nog eens 87 Dreamliners besteld. Die worden vooralsnog niet geleverd, omdat Boeing de levering heeft opgeschort.

Alle Dreamliners staan nu aan de grond voor onderzoek. De toestellen kregen een vliegverbod, nadat in de Amerikaanse stad Boston om onverklaarbare redenen brand was ontstaan in een geparkeerde 787 van JAL door een oververhitte accu. Een toestel van ANA moest op 16 januari een noodlanding maken, waarna een dag later het vliegverbod werd ingesteld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden