Gallery Viewer

Jan van Huizen: ‘Atelierbezoek is een traktatie’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst en vooral: wat kopen ze? Jan van Huizen (70), directeur van een architectenbureau, volgt zijn eigen, avontuurlijke pad.

Carel Visser, Untitled (1965), BorzoGallery. Beeld Gallery Viewer

Wat betekent kunst voor u?

“Vanaf mijn 18de tot mijn 37ste was ik afhankelijk van wat er in musea werd getoond. Geld voor aankopen was er niet, want ik was een architecten­bureau aan het oprichten. Tot voor kort ging ik regelmatig naar Londen om overzichtstentoonstellingen in de Tate Modern, Tate Britain en ­Royal Academy te bekijken, en niet te vergeten de Saatchi Gallery, met tentoonstellingen van hedendaagse kunst.”

Heeft u kunst van huis uit mee­gekregen?

“Van huis uit heb ik, behalve een keurige opvoeding, niets van beeldende kunst meegekregen. Ik heb mijn eigen, avontuurlijke pad gevolgd.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Voor kunstaankopen oriënteer ik mij op diverse kunstbeurzen, waarvan Art Rotterdam, Art Cologne, Frieze in Londen en de Biënnale in Venetië de belangrijkste zijn. Ook volg ik een aantal galeries, zoals Ramakers, Ron Mandos en Lumen Travo. Het afstudeerwerk van studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag is ook altijd de moeite waard om te bezoeken.”

Waar bekijkt u het liefste kunst?

“Naast galeries, musea en beurzen bezoeken is atelierbezoek een traktatie. Daar zie je hoe de kunstenaar bezig is, en krijg je inzicht in bijvoorbeeld zijn verzameling etnografie, zijn kleurpalet en de boeken en ­krantenartikelen die zijn aandacht trekken.”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Vorig jaar heb ik vier beelden aan­gekocht: van André Kruysen, Frank Halmans, Sarah Reinbold en Warffemius. Ik schat dat mijn jaarlijkse aankoop wel een modaal jaarinkomen van een kunstenaar bedraagt. Ik koop bij voorkeur uniek werk.”

En waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“Meestal in de galerie, of op een kunstbeurs. Nooit online.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Dertig jaar lang heb ik samen met mijn vrouw Käthy Gosschalk aankopen gedaan. Was er twijfel bij een van ons, dan werd er niet gekocht. Sinds vier jaar koop ik mijn kunst alleen en toch blijf ik vreugde in het verzamelen vinden.”

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“Een speciale band had ik met drie galeries in Den Haag: Nouvelles Images, Seasons en Ramakers. De eigenaars van de eerste galeries, Erik Bos en John Hall, zijn overleden. Ramakers vierde vorig jaar het 25-jarig bestaan, een knappe prestatie. Catalijn Ramakers laat een breed spectrum in de hedendaagse kunst zien, en in dat spectrum ben ik erg geïnteresseerd in kunstenaars die in hun werk geïnspireerd worden door de natuur.”

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Rosy-Fingered Dawn at Louse Point van Willem de Kooning. Als het Stedelijk Museum dit niet wil verkopen, dan mag het ook een projectie van James Turrell of een installatie van Olafur Eliasson zijn.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“De schilderijen van Marc Mulders zijn dik en vet geschilderd. Vele kleuren en abstracte figuren worden getoond op de doeken, en het licht spat ervan af. Carel Visser is voor mij de belangrijkste Nederlandse beeldhouwer. Als je zijn ontwikkeling volgt vanaf midden jaren vijftig tot zijn dood in 2015, is dat een spannende reis in zowel vorm als in materiaal­gebruik.”

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Jan van Huizen, de 70-jarige ­directeur van een architectenbureau koopt bij voorkeur uniek werk.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden